NewFormat logo


OpenFormat logo
Ingår i NewFormat AB portal



Swedish Flag             UK Flag



    OpenFormat     Produkter och tjänster     Erbjudanden / Kampanjer / Priser     Guider och datablad    



Kontaktformulär             Hem/NewFormat



NewFormat AB

PDF-standarder får världen att fungera




Vi gör PDF information permanent tillgänglig, sökbar, läsbar och
återanvändbar för framtiden och för så många som möjligt.

Vi lämnar ingen fil i sticket.

Vi skapar tillgänglig PDF enligt ISO-standarden PDF/UA.


Våra lösningar baseras på
erkända ISO-standarder baserade på PDF-teknik
och beprövad, tillförlitlig och högtillgänglig programvara från
leverantörer som är medlemmar i PDF Association.




Tillgänglighet - Ikon

Tillgänglig PDF


En PDF/UA-kompatibel PDF kan vara precis lika
tillgänglig som en WCAG-kompatibel webbplats



PDF/UA - Ikon

Tillgänglig PDF


    ISO-standarden PDF/UA för "universellt tillgängliga PDF-dokument"
    är förutsättningen för att göra PDF-dokument digitalt tillgängliga.

    Om du inte redan är bekant med PDF/UA-standarden,
    och varför den är viktig, är du välkommen till:




Varning - Ikon

Svensk lag om tillgänglighet till
digital offentlig service, SFS 2018:1937,
syftar till att motverka diskriminering


Lagen som det tycks gå bra för berörda
myndigheter och aktörer att bryta mot!






Varning - Ikon

    Först en tillbakablick:
    Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service ("DOS-lagen")
    syftar till att motverka diskriminering


    Tillgång till digital offentlig information är en grundläggande rättighet för alla.

    Barriärer som förhindrar interaktion med eller tillgång till
    innehåll i en digital service kan utgöra diskriminering.

    EU:s webbtillgänglighetsdirektiv / The EU Web Accessibility Directive (2016)
    garanterar att alla användare, oavsett funktionsförmåga,
    har lika tillgång till digital information och funktionalitet
    och trädde i kraft som svensk lag 2019:
    "Lag om tillgänglighet till digital offentlig service",
    även känd som "DOS-lagen".


    DOS-lagen innehåller bestämmelser om krav på tillgänglighet
    till digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör.
    Med offentlig aktör avses en statlig eller kommunal myndighet
    eller en beslutande församling i en kommun eller en region.

    Digital service kan vara en digital myndighetstjänst
    som tillhandahålls för privata individer att ta del av;
    exempel: berörda offentliga aktörers webbplatser och appar,
    samt digitala dokument som publiceras via sådan service.


    Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
    är av regeringen utsedd tillsynsmyndighet för att DOS-lagen
    efterlevs av svenska offentliga myndigheter.

    DIGG har på sin webbplats, www.digg.se, speciellt förtydligat att
    "Dokument som publiceras på offentliga aktörers webbplatser och
    annan digital service ska vara tillgängliga. Det är till exempel
    blanketter i pdf-format, Word-dokument eller liknande".

    Således omfattas troligen även sådan digital service som
    automatiskt skapar digitala dokument som i sin tur sänds
    med e-post direkt till en privat individs e-postlåda;
    exempel: myndigheters PDF-baserade fakturor.


    Webbplatser som publicerar otillgängliga dokument kan
    utgöra en betydande riskfaktor även om webbplatsägaren
    har åtgärdat webbplatsens HTML-baserade innehåll.

    Att se till att digitala dokument är tillgängliga för alla är
    inte bara en bra idé: det är faktiskt helt enligt gällande lag.


    DOS-lagen syftar till att motverka diskriminering.
    Myndigheter har ett särskilt ansvar att följa lagen.

    Myndigheter är skyldiga att skaffa sig den kunskap som behövs.

    Det här är inget som svenska myndigheter
    kan välja att göra eller inte göra.

    Alternativet att bara välja bort att tillhandahålla
    digitalt tillgängliga dokument finns inte!


    Vår granskning visar dock att det är just det som
    svenska myndigheter aktivt och systematiskt gör
    och som kan leda till allvarliga konsekvenser:

    • Offentlig myndighet som via offentlig digital service
      tillhandahåller otillgänglig digital information undanhåller
      därmed information som är avsedd för alla medborgare
      från att nå fram just till alla medborgare;
      vilket i sig kan utgöra en form av diskriminering.
    • Det kan dessutom utgöra en form av lagtrots!

    Ska det vara så?!

    Det behöver inte vara så!




Varning - Ikon

Otillgängliga PDF-dokument
kan utgöra diskriminering


    Det har gått mer än 6 år sedan
    svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    (ofta kallad "DOS-lagen") antogs av Sveriges riksdag (SFS 2018:1937).

    Det är därför hög tid utvärdera och publikt rapportera om
    hur väl berörda offentliga myndigheter och verksamheter
    lever upp till lagens krav.

    Digital offentlig service kan utgöras av en digital myndighetstjänst
    som tillhandahålls för privata individer/medborgare att ta del av;
    exempel: berörda offentliga aktörers webbplatser och appar,
    samt digitala dokument som tillhandahålls av sådan service.


    Vi/NewFormat AB har här valt att granska och nedan rapportera
    om hur väl offentliga webbplatsers publicerade PDF-dokument
    är utförda och publicerade som digitalt tillgängliga PDF-dokument.


    Andra granskande aktörer har valt att publicera "topplistor"
    över hur väl svenska myndigheters webbplatser och appar
    tillhandahålls som digitalt tillgängliga.

    Det förefaller dock som att dessa topplistor endast visar
    tillgänglighetsstatus för webbplatsernas HTML-baserade innehåll
    och helt utelämnar webbplatsernas dokumentbaserade innehåll.

    Vilket inte ger en helt korrekt bild eftersom det ger webbplatsernas
    huvudmän intrycket att allt är frid och fröjd och att deras webbplatser
    fullt ut stöder tillgänglighetskraven enligt DOS-lagen.


    Vår granskning är troligen den mest omfattande
    som genomförts i Sverige angående hur väl
    Sveriges berörda offentliga myndigheter/aktörer bryr sig om
    att följa gällande tillgänglighetslagar för digitala PDF-dokument.

    Det är inte särskilt svårt att finna digitalt otillgängliga
    PDF-dokument / -presentationsbilder på myndigheters webbplatser.
    De är långt ifrån sällsynta.
    Tvärtom, de är så många att de inte går att undvika dem
    oavsett vilken myndighet det gäller eller vad dokumenten handlar om.


    Som fristående aktör har vi sedan 2018 enkelt identifierat över
    3.000 PDF-dokument, helt vanliga ordinarie verksamhetsdokument,
    som har uppenbara digitala tillgänglighetsproblem från fler än
    200 berörda myndigheter och aktörer, ibland dem:

    • Riksdag,
      (Ej myndighet, politisk församling av valda medlemmar)

    • Regering / Regeringskansli och departement

    • Domstolar

    • Förvaltningsmyndigheter

    • Regionala och lokala/kommunala myndigheter

    Som mindre del av granskningen ingår även PDF-dokument
    publicerade av Europeiska Unionen (EU), svenskt privat näringsliv,
    de politiska partierna, samt av föreningar och organisationer som verkar för
    och månar om personer med funktionsnedsättning eller särskilda behov
    (just de personer som DOS-lagen värnar om).




Varning - Ikon

Svenska myndigheter publicerar varje år miljoner
otillgängliga PDF-dokument på sina publika webbplatser

Ordinarie verksamhetsdokument
som tyvärr ej är digitalt tillgängliga för alla!

Förmodligen bryter det mot
svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service


    Svenska myndigheter publicerar varje år miljoner
    PDF-dokument på sina publika webbplatser.

    Digitala PDF-dokument upptar en stora andel av informationsmängden
    på myndigheternas webbplatser för offentlig digital service.

    Tyvärr är än idag alltför många av dessa dokument utförda och
    publicerade som digitalt otillgängliga PDF-dokument.
    Därmed är de helt oanvändbara för den avsedda målgruppen!


    Enligt kraven i svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    gäller att allt publicerat innehåll på offentliga webbplatser skall vara
    publicerat i en sådan form att det är digitalt tillgängligt för alla.
    Det gäller således både HTML-baserat innehåll samt
    dokument och presentationsbilder.

    Följande datum gäller för att leva upp till kraven:

    • Nya webbplatser: 23 september 2019

    • Befintliga webbplatser: 23 september 2020

    • Mobila applikationer: 23 juni 2021

    Ovan angivna lagkrav har nu varit i kraft i mer än 6 år.
    Trots det så inte efterlevs de inte av berörda svenska myndigheter.


    För att vara digitalt tillgängliga behöver webbplatser, dokument och appar
    vara baserade på principen för universell design/utformning och på
    internationellt erkända tillgänglighetsstandarder.
    På så sätt säkerställes att så många som möjligt på egen hand,
    dvs utan hjälp av utomstående, kan använda, ta del av,
    förstå och agera på den digitala informationen.

    För att en PDF ska anses vara en digitalt tillgänglig PDF
    måste den åtminstone uppfylla:

    Tyvärr är det fortfarande mer regel än undantag att PDF-dokument
    som tillhandahålls av digital offentlig service inte uppfyller
    dessa globala tillgänglighetsstandarder.


    Myndigheter, och övriga verksamheter som samverkar med offentlig sektor,
    och som ännu ej publicerar sina digitala PDF-dokument som tillgänglig PDF
    måste vidtaga nödvändigt tillgänglighetsarbete.

    Hur långt en myndighet/verksamhet kommit i sitt tillgänglighetsarbete
    är lätt att finna ut genom denna enkla tumregel:

    • Om verksamhetens kanske viktigaste dokumentet,
      den egna årsredovisningen(!), är utformad, distribuerad och
      publicerad som digitalt otillgänglig PDF, är det en tydlig indikation
      på att även verksamhetens alla övriga PDF-dokument är
      publicerade som otillgänglig PDF.


    • Som en första omedelbar åtgärd rekommenderar vi att
      åtminstone den egna årsredovisningen, omgående skapas,
      distribueras, delas och publiceras i form av digitalt tillgänglig PDF.

    • (Obs!
      När tvingande lagar träffar en myndighet inom offentlig sektor
      är det myndighetens ledning som är den primära mottagaren.
      Utifrån sitt helhetsansvar för hela verksamheten skall den
      se till att nya lagar implementeras och all verksamhet som
      påverkas skall ledas genom förändringen.

      När en myndighetsledning inte förstår att de fått ett nytt regelverk,
      i detta fall DOS-lagen, som ytterst gäller dem och vilka förändringar
      de behöver göra i verksamheten med nya övergripande policies och
      riktlinjer, skall myndighetsledning klandras.


      Alla uppgifter i en myndighets årsredovisning skall ha kvalitetssäkrats
      i flera led, från avdelningschef till generaldirektör.
      Innan den skickas in undertecknas den av hela myndighetens styrelse,
      som på heder och samvete "intygar att årsredovisningen ger
      en rättvisande bild av verksamhetens resultat".

      Eftersom årsredovisningen typiskt både publiceras på myndighetens
      och uppdragsgivarens/ansvarigt departements webbplatser,
      skall den även enligt DOS-lagen vara utförd/publicerad i ett format
      så att den är digitalt tillgänglig för alla personer.
      Om ej, skall myndighetschef och styrelse hållas ansvariga.)





Vanliga fel i digitalt otillgängliga PDF-dokument

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

Överensstämmelse med ISO-standarden PDF/UA
är en förutsättning för att digitala PDF-dokument
skall vara digitalt tillgänglighet för alla


    När ett PDF-dokument uppfyller ISO-standarden PDF/UA för
    universellt tillgänglig PDF är det en tydlig bekräftelse på att
    PDF-dokument uppfyller höga krav på digital tillgänglighet.

    PDF/UA definierar de tekniska krav som måste beaktas för att
    PDF-dokument skall vara tillgängliga för alla i samhället;
    med eller utan funktionsvariation.

    PDF/UA-standarden specificerar HUR relevant PDF-innehåll
    (såsom semantiskt innehåll, textinnehåll, bilder, formulärfält,
    kommentarer, bokmärken och metadata)
    skall användas i PDF/UA-kompatibla dokument.

    Ett väl strukturuppmärkt ("vältaggat") PDF-dokument är en
    förutsättning för att göra innehållet tillgängligt för alla
    samt för att tekniska hjälpmedel såsom skärmläsare
    skall fungera för personer med funktionsvariation.

    En annan fördel är att sökmotorer (SEO) lättare hittar
    information i dokument som är vältaggade.

    Även automatiserad extrahering av information-/texinnehåll ur
    PDF-dokument är lättare att utföra med vältaggade PDF-dokument:


    Ett digitalt tillgängligt PDF-dokument måste på ett
    korrekt sätt vara taggat med specifika strukturtaggar för att
    möjliggöra att användare med behov av tekniska hjälpmedel skall
    kunna navigera i dokumentet och ta del av dokumentets innehåll,
    utan att behöva begära hjälp av utomstående.

    Saknas dessa taggar, eller om dessa inte är korrekt åsatta enligt
    ISO-standarden PDF/UA, fungerar inte det tekniska hjälpmedlet
    och PDF-dokumentet förblir ett digitalt otillgänglig PDF-dokument
    - och som därmed är helt oanvändbart för användare.


    Vanliga fel i digitalt otillgängliga PDF-dokument
    som inte uppfyller PDF/UA-standarden:

    • PDF-dokumentet är helt otaggat

    • Objekt saknar taggning

    • Felaktigt huvudspråk angivet, eller helt utelämnat

    • Textobjekt i annat språk än huvudspråk ej korrekt taggat

    • Dokumentet saknar titel

    • Första inledande rubrik är ej taggat som "H1"

    • Överhoppade rubriknivåer
      (ex.vis: H1 följs av H4, istället för H1, H2, H3, H4)

    • Felaktig tagg angiven som strukturelement

    • Dokumentinnehåll varken taggat som
      riktigt informationsinnehåll eller som dekorativt innehåll

    • Felaktig läsordning och navigering
      (till följd av felaktig taggning)

    • Felaktig användning av strukturelement för matematiska formler

    • Rubrikceller i tabeller saknar tillhörande underceller

    • Oregelbundna tabeller

    • Bilder, figurer och grafiska element saknar alternativ text

    • Begränsningsram för ett figurelement saknas

    • Kommentarer saknar alternativ beskrivning

    • Länkar utan beskrivande text

    • Använda teckenuppsättningar ("fonter")
      ej inkluderade / ej inbäddade

    • Angivna tecken går ej att mappa till Unicode-tecken

    • PDF/UA-identitetsflagga saknas,
      eller felaktigt angiven

    • ...



PDF/UA - Icon

Tillgänglig PDF
Enkelt att validera PDF-dokument
för överensstämmelse med PDF/UA


    PDF-dokument kan enkelt testas/verifieras mot hur väl de uppfyller
    ISO-standarden 14289, PDF/UA, för tillgänglig PDF.

    Verifiering av överensstämmelse med ISO-standarden PDF/UA,
    kräver alltid minst två stadier av validering:

    1. ett programmatiskt syntaktiskt test, som kan utföras av en programvara, och

    2. ett interaktivt semantiskt test, manuellt utfört av en människa.

    PDF-dokumentens syntaktiska överensstämmelse med PDF/UA
    kan kontrolleras med flera pålitliga testverktyg.
    NewFormat rekommenderar alltid användning av mer än ett testverktyg,
    exempelvis:


    Om PDF-dokumentet ej klarar PDF/UA-valideringen:

    • Publicera ej dokumentet på verksamhetens publika webbplatser.
      Acceptera ej dokumentet, returnera det till ansvarig instans för åtgärd
      - Gör om, gör rätt!


    Intressant?




Varning - Ikon

    Nedslående granskningsresultat
    Svenska offentliga myndigheter bryr sig inte om att följa DOS-lagen!

    Resultatet av granskningen är tyvärr mycket nedslående.
    Det går inte att här använda begreppet "topplistor" då berörda
    aktörers/myndigheters publika webbplatser de facto fullkomligen
    översvämmas av digitalt otillgängliga PDF-dokument.

    Oavsett granskad nivå, EU-nivå eller på svensk nivå,
    publicerar de viktigaste offentliga verksamheterna helt ogenerat
    stora mängder av otillgängliga PDF-dokument på sina webbplatser.

    Ibland dessa utmärker sig:
    Europaparlamentet, Europeiska rådet och kommissionen, AccessibleEU,
    Sveriges riksdag, regering/regeringskansli, departement,
    förvaltningsmyndigheter, samt svenska regionala och
    lokala/kommunala myndigheter.

    Precis som om EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och
    svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)
    inte gäller för just dem.

    Glappet mellan EU:s webbtillgänglighetsdirektiv / svensk DOS-lag
    och verklighet är således enormt stort!

    Vår uppfattning är att berörda aktörer inte följder DOS-lagen.


    Speciellt anmärkningsvärt är att just Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
    trots sitt speciella uppdrag som utsedd tillsynsmyndighet för att DOS-lagen
    efterlevs av svenska offentliga myndigheter, publicerar stora mängder
    digitalt otillgängliga PDF-dokument på sin webbplats!

    Granskningen indikerar tydligt att Myndigheten för digital förvaltning,
    inte utför sitt tillsynsuppdrag över DOS-lagen nöjaktigt!


    Även myndigheter som har tilldelats speciella uppdrag
    för att genomföra svensk funktionshinderspolitik
    utmärker sig genom att via digital offentlig service
    tillhandahålla otillgängliga PDF-dokument.


    Förvånansvärt är att följande viktiga PDF-publikationer,
    vilka utgör själva grundfundamentet inom EU och Sverige
    för digital tillgänglighet för alla, är utförda och publicerade
    som digitalt otillgängliga PDF-dokument:

    och motsvarande svenska lagar:


    Rimligen borde dessa centrala PDF-dokument, som fokuserar
    just på "tillgänglighet för alla personer till digital information,
    offentlig service, produkter och tjänster", varit utformade och
    publicerade som digitalt tillgängliga PDF-dokument enligt den
    globalt accepterade ISO-standarden PDF/UA för universellt tillgänglig PDF;
    PDF/UA har ändå varit en ISO-standard ända sedan 2012.

    Häpnadsväckande att man varken på högsta EU-nivå eller högsta
    svenska nivå förstår innebörden av antagna tillgänglighetsdirektiv/-lagar
    samt omvärldens förväntningar på att dessa övergripande instanser
    själva verkar och föregår som exemplariska förebilder när det gäller att
    tillhandahålla digitala dokument som skall vara tillgängliga för alla!




Pagragraf-tecken - Ikon

Vem är ansvarig för att
berörda offentliga myndigheter och verksamheter inte följer
svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service,
samt krav på omedelbara åtgärder

Ytterst tveksamt om Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
utför sitt tillsynsuppdrag över DOS-lagen nöjaktigt!


    Digitalisering innebär inkludering och tillgänglighet.

    Det har gått mer än 6 år sedan
    svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    antogs av Sveriges riksdag (SFS 2018:1937).


    Baserat på den stora mängd av publika myndighetsdokument
    som vi granskat kan vi med bestämdhet fastslå:

    • Granskningen visar entydigt att berörda svenska myndigheter
      fullkomligen struntar i att följa svensk lag om tillgänglighet till
      digital offentlig service (DOS-lagen) för digitala dokument.


    • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
      tillsynsmyndighet för att DOS-lagen efterlevs
      av svenska offentliga myndigheter,
      saknar förmåga att nöjaktigt utföra sitt tillsynsuppdrag;
      detta bekräftas även av:

      • DIGG:s årsredovisning 2023 och 2024

      • Riksrevisionens granskningsrapport till Riksdagen, RiR 2023:6,
        Digitala tjänster till privatpersoner,
        - Stora utvecklingsmöjligheter för statliga myndigheter

      • Statskontorets analysrapport av DIGG, 2023:18

      Av DIGG:s egna övervakningsrapporter framgår att
      att deras tillgänglighetsgranskningar fokuserar på
      webbplatser och appar samtidigt som motsvarande
      granskning av digitala myndighetsdokument som
      tillhandahålls av digital offentlig service är
      mycket lågt prioriterad:

      • Övervakning av digital offentlig service i Sverige 2020–21, 2022-01-11

      • Övervakning av digital offentlig service i Sverige 2022-2024,
        Dnr: 2024-4027, 2025-01-28

      (Obs! Typiskt är alla rapporterna ovan är publicerade
      som digitalt otillgängliga PDF-dokument.)


    • Det är dags för ansvarsutkrävande:
      Berörda myndigheter måste uppfylla DOS-lagens krav.


    6 år är en lång tidsperiod.

    Berörda myndigheter har haft mycket gott om tid för att
    anpassa sin verksamhet och implementera nödvändiga
    relevanta kvalitetssäkringsåtgärder som säkerställer att
    deras digitala kommunikation uppfyller gällande lagkrav
    för offentlig service, d.v.s. att publicerad information skall
    vara utformad som digitalt tillgänglig.

    Varför tillåts att myndigheter och verksamheter som omfattas av
    DOS-lagen, år efter år, publicerar digitalt otillgängliga
    webbplatser, myndighetsdokument och appar?

    • Varför bryr sig ingen?

    • Vem är ansvarig?

    • Var är ansvarstagandet?

    • Vem skall ställas till svars?


    Knappast en fråga om resursbrist.

    Offentlig sektor har stora resurser
    att tillgå i sitt tillgänglighetsarbete.

    Enligt Statskontorets rapport
    "Statsförvaltningen i korthet", 2024-06-14,
    (tyvärr är den publicerad som en otillgänglig PDF)
    fanns det den första januari 2024
    enbart under den svenska regeringen:

    • 367st myndigheter

    • med totalt ca 257.000st årsarbetskrafter

    En inte helt obetydlig resurs att involvera i statsförvaltningens
    tillgänglighetsarbete (omfattar även att tillgänglighetsvalidera
    alla digitala dokument innan de delas eller publiceras).

    Med dessa stora resurser i ryggen är det förvånansvärt att
    berörda myndigheters webbplatser, appar och digitala dokument
    fortfarande inte uppfyller DOS-lagen.


    Inte heller budgetbrist, prioritering av andra uppgifter,
    tidsbrist, kompetensbrist,...

    Möjligheten för myndigheter att åberopa "oskäligt betungande anpassning"
    som skäl för att rättfärdiga undantag från att tillgänglighetsanpassa
    webbplatser, dokument och appar är alltför lockande för många.

    Det är dock en tydlig undantagsbestämmelse som endast får/skall
    åberopas med mycket stor återhållsamhet.
    Oskäligt betungande anpassning kan därmed inte åberopas år efter år:

    • "Avsaknad av prioriteringar, tidsbrist eller kompetensbrist
      är inte grunder för oskäligt betungande anpassning".


    Särbehandling kan utgöra en form av diskriminering.

    Myndigheter som ännu inte förmår uppfylla DOS-lagens krav
    att tillhandahålla digitalt tillgängliga PDF-dokument försöker gärna
    "runda" DOS-lagen genom att på sin webbplats uppmana användare att:

    • "Klicka här för utskrift av PDF-dokumentet"

    • "Kontakta oss för att få en tillgänglig PDF"

    Vilket föranleder följande frågor:

    • Varför skall just användare som behöver
      ett tekniskt hjälpmedel för att läsa upp/ta del av
      informationen i myndighetens PDF-dokument:

      • först skriva ut PDF-dokumentet på papper?

      • tvingas ställa sig i kö (under ospecificerad tidsperiod)
        för att invänta att myndigheten behagar tillhandahålla
        önskat dokument i form av ett digitalt tillgängligt PDF-dokument?

      • hur skall användaren då kunna agera om myndighetsdokumentet
        rör ett ärende där användaren ombedes att omedelbart svara
        eller bekräfta en tidsbokning?


    Tillgänglighetsredogörelse.

    Aktörer och andra som omfattas av DOS-lagen skall även
    tillhandahålla en obligatorisk tillgänglighetsredogörelse.
    I den redogörelse skall aktören förklara vilka delar av
    webbplatsens innehåll och funktioner som inte är tillgängliga
    samt var det fortfarande behövs förbättringar för att
    uppfylla DOS-lagens krav på digital tillgänglighet.

    Alltför ofta missbrukas dock dessa tillgänglighetsredogörelser
    genom att de gärna skyler över ("tillgänglighets-washing?")
    myndighetens oförmåga att vidtaga adekvata åtgärder
    för att uppfylla DOS-lagen.

    Man ger sken av att man aktivt arbetar med "utmaningen" och
    att webbplatsen inom kort skall uppfylla DOS-lagens krav.

    Problemet med det är att man skriver så i sina tillgänglighetsredogörelser,
    inte bara en gång, utan år efter år, och utan att DIGG ingriper.

    Ett klart trovärdighetsproblem för berörda myndigheter,
    och framför allt för tillsynsmyndighetens, DIGG:s,
    förmåga att utföra sitt uppdrag.



    Anmälan till myndigheter som inte följer DOS-lagen
    samt typiska svar från sådana myndigheter.

    Enligt DOS-lagen har användare möjlighet att anmäla en offentlig
    aktör/myndighet som man anser inte lever upp till DOS-lagens krav.

    En anledning kan vara att anmälaren anser att webbplatsen bryter
    mot DOS-lagen; dvs att myndigheten förmodligen begår ett lagbrott.
    Anmälan kan göras till den legalt ansvarige, dvs till gd för myndigheten,
    via myndighetens registrator.

    Eftersom gd/myndighetschef är den ende befattningshavaren inom
    myndigheten som är legalt ansvarig för myndighetens verksamhet
    är det rimligt att gjord anmälan om förmodat lagbrott besvaras på ett
    transparent sätt av just ansvarig gd/myndighetschef.

    Lämpligen som ett publikt uttalande om varför myndighetschef
    avsiktligt valt att inte efterleva DOS-lagen.

    För trovärdighetens skull är det viktigt att ett sådant uttalande
    inte göms undan i en bisats i myndighetens interna system,
    e-post, tillgänglighetsredogörelse, eller årsredovisning.

    Även departementchef och den vid tidpunkten ansvariga
    tillsynsmyndigheten för DOS-lagens efterlevnad
    skall informeras i dessa fall.


    Vår egen erfarenhet av denna typ av anmälningar är att
    det inte uppskattas av myndigheterna att de skall behöva
    förklara varför de inte uppfyller DOS-lagen.

    Exempel:

    • Vissa myndigheter bekräftar inte ens att anmälan mottagits,
      än mindre registrerats med ett sökbart ärendenummer;
      tydligen saknar vissa myndigheter fungerande
      ärendehanteringssystem?


    • Inte sällan tar myndigheten till alla medel som står till buds
      för att förhindra att anmälan når fram till myndighetschef/gd.
      Myndigheten låter istället någon anställd från sin
      kommunikationsavdelning, eller t.o.m. sin webbansvarige(!),
      att besvara gjord anmälning om förmodat lagbrott.
    • Detta är anmärkningsvärt då dessa organisatoriska enheter
      eller befattningshavare inte är det minsta legalt ansvariga
      för myndighetens verksamhet eller potentiella lagbrott.



    • Myndigheter om digital tillgänglighet i sociala media.
      Myndighetschefer/gd kommunicerar idag gärna i sociala media.
      Inte minst för att i sitt flöde för omvärlden framhålla alla förträffliga
      tillgänglighetsinitiativ och -aktiviteter som myndigheten genomför.
    • Men denna typ av kommunikation är tyvärr ofta enkelriktad,
      den synes enbart syfta till att framställa myndigheten som
      "en ledande aktör inom digital tillgänglighet".
      Något som tydliggörs genom att gd i sina flöden
      inte gärna publikt besvarar besvärande frågor.

      Exempelvis: "Varför publicerar myndigheten fortfarande
      otillgängliga årsredovisningar på sin webbplats?"
      Då blir det plötsligt helt tyst i gd-flödena,
      inga svar eller förklaringar!



    • Uppenbara lågvattenmärken är de myndigheter (oavsett nivå)
      som vi upprepade gånger anmält till följd av att de på sina
      webbplatser, alltsedan 2019, publicerar ett stort antal viktiga
      verksamhetsdokument som digitalt otillgängliga dokument.
      (Således inte verksamheter som "av misstag" råkar publicera
      ett fåtal otillgängliga dokument, utan verksamheter som aktivt
      och systematiskt publicerar och delar med sig av hundratals,
      i vissa fall tusentals, otillgängliga PDF-dokument).
    • Om de över huvud taget svarar, kan ett typiskt svar se ut så här
      (Obs! detta är ett autentiskt svar från en nationell myndighet):

        "Myndigheten arbetar aktivt med att öka
        tillgängligheten på vår webbplats.
        Vi är medvetna om att ett fåtal PDF:er
        inte är tillgänglighetsanpassade idag.
        Vi hanterar alla PDF-dkokument löpande och
        målet är att samtliga ska vara tillgängliga
        inom en snar framtid."


      Översatt till vanlig svenska motsvarar det:

        "Myndigheten är medveten om att den berörs av DOS-lagen
        samt att den lagen är tvingande och måste uppfyllas.
        Myndigheten är medveten om att den inte har kontroll
        över sina dokumentresurser och saknar kunskap om
        dokumentens tillgänglighetsstatus och vem som är ansvarig.
        Myndigheten har, trots det, valt att inte prioritera uppgiften
        att tillgänglighetsanpassa myndighetens dokument för att
        uppfylla DOS-lagens krav."

      Ett sådant svar kan mycket väl accepteras för ett första enstaka år,
      men när just denna myndighet alltsedan 2019 svarar med exakt samma
      "klipp-och-klista"-/nonsenssvar, år efter år efter år,
      måste myndighetschef/gd hållas ansvarig och klandras.
      Som det är nu fortsätter denna typ av myndigheter att,
      år efter år, publicera ännu fler otillgängliga PDF-dokument,
      - och helt utan att DIGG agerar.



    • När vi år 2020 uppmärksammade en annan mycket central
      myndighet om deras publicerade otillgängliga PDF-dokument
      svarade de:
      • "Tack för att ni uppmärksammar och påpekar för
        myndigheten om lagen om tillgänglighet till offentlig sektor.
        Det är viktigt, tillgänglighetsfrågan är grundläggande
        för att alla ska kunna vara delaktiga i samhället.
        Lagen (SFS 2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service
        innebär att myndigheten behöver ta ansvar för att
        tjänster och information är tillgängliga.
        Myndigheten har i många år arbetat för att våra
        webbplatser ska kunna användas av alla.
        De dokument som publiceras på webbplatsen ska givetvis vara
        tillgängliga för alla och myndigheten arbetar intensivt med det."

      Glädjande, verkligen ett hoppingivande svar från denna myndighet.
      Gav helt klart intrycket att myndigheten tar DOS-lagen på fullt allvar.

      Varje år sedan dess har vi kontrollerat vad den
      myndigheten år 2020 utlovade att åtgärda,
      men ingenting har tyvärr förändrats på webbplatsen sedan dess,
      inte ett enda digitalt tillgängligt PDF-dokument kan vi finna där!
      Myndighetens alla (tusentals) publicerade PDF-dokument är
      fortfarande helt digitalt otillgängliga PDF-dokument.

    Sammanfattningsvis,
    till intet förpliktigande myndighetsutövning och löften,
    - och helt utan att DIGG agerar.



    Brist på ansvarstagande.

    När Sveriges viktigaste och mest centrala myndighetsverksamheter,
    anger tonen genom att systematiskt låta bli att följa DOS-lagen,
    utan påföljder, följer övriga offentliga myndigheter efter.

    De tycks resonera så här:

    • "Så gör alla".

    • "När ingen central myndighet bryr sig, inte ens tillsynsmyndigheten DIGG,
      varför skall då just jag som ansvarig myndighetschef/gd
      bry mig om att följa DOS-lagen?".

    Ingen bryr sig, inte ens Sveriges riksdag,
    regering/regeringskansli, departement, eller förvaltningsmyndigheter.
    Märkligt nog inte heller förvaltningsmyndigheter förordnade att utöva
    offentlig granskning/tillsyn av tillgänglighet för alla.


    Beröringsskräck.
    Det finns en beröringsskräck.
    Staten vågar inte lägga sig i för mycket,
    utan hoppas att alla myndigheter skall hålla sig till lagarna,
    en inställning där man endast vädjar till myndigheterna
    att uppfylla DOS-lagens krav.


    Det är obegripligt att det inte hörs fler röster om denna problematik.

    Utan livet bara fortsätter som vanligt....

    Så kan det naturligtvis inte få fortsätta!



    Dags för ansvarsutkrävande.

    "Trappan måste sopas uppifrån" för att få genomslag för DOS-lagen och
    allmänhetens förtroende för berörda myndigheter och beslutsfattare.

    Direkt ansvariga för att dessa systematiska missförhållanden
    fortfarande pågår är förstås respektive myndighetschef,
    inklusive ledamöter i myndighets styrelse.

    Dessutom måste följande offentliga verksamheter och beslutsfattare
    ställas till svars när svensk lag inte respekteras:

    • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), www.digg.se

    • DIGG, utsedd till att agera tillsynsmyndighet för DOS-lagens efterlevnad.

      DIGG är myndigheternas tillsynsmyndighet.
      DIGG hanterar alla ärenden som rör digital tillgänglighet och
      dit övriga myndigheter och allmänhet skall inrapportera
      iakttagelser/anmälningar om otillgängliga webbplatser och tjänster.

      DIGG ska samordna och stödja den förvaltningsgemensamma
      digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen
      mer effektiv och ändamålsenlig.

      Med den offentliga förvaltningen avses
      kommuner, regioner och statliga myndigheter,
      med undantag av förtroendevalda församlingar
      såsom Regering/Regeringskansli/Riksdagen,
      samt Säkerhetspolisen, Fortifikationsverket,
      Försvarshögskolan och myndigheter som
      hör till Försvarsdepartementet.

      DIGG får följaktligen inte tillgänglighetsgranska Sveriges
      mest centrala offentliga verksamheter/myndigheter,
      eller utfärda viten till dessa!

      Denna avgränsning är troligen förklaringen till varför DIGG endast
      utdelat vitesförelägganden till relativt små kommunala aktörer
      (med begränsade egna resurser) samtidigt som riksdag,
      regering/regeringskansli, departement och förvaltningsmyndigheter
      helt oblygt fortsätter att publicera otillgängliga webbplatser,
      tjänster och otillgängliga digitala dokument!


      DIGG lever inte som man lär och ger sken av.

      DIGG uppger på sin webbplats:

      • "När vi arbetar med tillsyn av
        webbplatser, dokument och mobila appar
        så följer vi vår nya tillsynsmanual"

      Men faktum är att på DIGG:s egen webbplats publiceras
      mängder av digitalt otillgängliga PDF-dokument!

      Det ger intrycket att DIGG inte ens brytt sig om att
      tillgänglighetsgranska den egna webbplatsens (www.digg.se),
      och att manualen inte omfattar rekommenderade bästa praxis
      för hur man validerar PDF-dokument för digital tillgänglighet.


      Det är vidare mycket märkligt att DIGG, den utsedda expertmyndigheten,
      med tillgång till egen tillgänglighetsexpertis i sin linjeorganisation,
      trots det inte förmår att publicera sina egna allra viktigaste
      verksamhetsdokument som digitalt tillgängliga PDF-dokument;
      tydliga exempel är:

      • DIGG:s årsredovisningar (2018 t.o.m. 2024)

      • regeringsuppdragsrapporter
        (även de som rör inkludering,
        tillgänglighet och funktionshinderspolitik)

      • informationsmaterial, guider/vägledningar, presentationsbilder

      • DIGG:s egna föreskrifter (MDFFS 2019:2, MDFFS 2021:2)
        för svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service, m.fl.

      Så tyvärr, DIGG är inget föredöme att hänvisa till när det
      gäller att tillhandahålla digitala myndighetsdokument.

      Det är mycket olyckligt eftersom DIGG som tillsynsmyndighet
      måste kunna hantera berättigade krav och förväntningar på sig
      att agera som ett föregångsexempel för berörda myndigheter,
      övriga aktörer samt allmänhet.



      DIGG och otillgängliga vitesförelägganden - som förvånar:

      Under 2023 inträffade två uppmärksammade fall där DIGG utfärdade
      skarpa vitesförelägganden till två mindre aktörer på lokal kommunal nivå,
      Ockelbo kommun och Pajalabostäder AB, för tillgänglighetsbrister på
      dessa aktörers webbplatser och i tillgänglighetsredogörelser.

      Dessa förelägganden meddelades av DIGG i form av PDF-dokument.
      Man vill gärna tro att tillsynsmyndigheten DIGG då utförde
      dessa dokument som digitalt tillgängliga PDF-dokument.
      Men ack nej, dokumenten var/är helt otaggade PDF-dokument,
      och därmed digitalt otillgängliga PDF-dokument för mottagande part.

      Kanske att DIGG trodde att denna typ av dokument aldrig
      någonsin skulle komma att dyka upp på en publik webbplats
      eller begäras ut från DIGG för extern granskning?

      Dock inte sannolikt, besluten var utfärdade av DIGG:s egna
      tillsynsansvarige handläggare och tillgänglighetsexpert samt
      hade internt föredragits av DIGG:s myndighetsjurist;
      befattningshavare som alla var/är väl insatta i DOS-lagens krav.


      DIGG:s roll i tillsynen av DOS-lagens efterlevnad?

      Frågan är om DIGG har rätt fokus och resurser och gör relevanta
      prioriteringar för att nöjaktigt genomföra sitt tillsynsuppdrag?

      DIGG:s totala personalstyrka uppgår till ca 170 personer.
      Det "centrala tillgänglighets-teamet" som ansvarar för uppföljning
      av att DOS-lagen efterlevs av alla offentliga myndigheter utgörs av
      4 personer (varav en specialist och tre granskare/handläggare;
      enligt av DIGG publicerad rekryteringsannons, per november 2024).


      Det faktiska utfallet av DIGG:s tillsynsverksamhet och prioriteringar,
      antalet utförda ingående granskningsfall samt utfärdade påpekanden
      och vitesförelägganden, framgår av DIGG:s årsredovisningar och
      DIGG:s webbsidor över granskade webbplatser (åren 2020--2024).

      Där framgår även att DIGG, trots sitt specifika och tydligt
      avgränsade uppdrag att utöva tillsyn och granskning av
      "webbplatser, appar OCH digitala dokument",
      medvetet har valt att inte granska och rapportera om
      hur väl berörda myndigheters digitala dokument uppfyller
      DOS-lagens krav.


      Vi kan dock rapportera att alltför många PDF-dokument som är
      publicerade på flertalet av de myndighetswebbplatser som
      DIGG säger sig ha granskat (förenklat och ingående) de facto är
      utförda och publicerade som digitalt otillgängliga PDF-dokument
      - utan någon form att utverkad påföljd från DIGG:s sida!


      DIGG har inte utövat sin kontrollskyldighet enligt lag,
      vilket fått fatala konsekvenser i form av att så många (de flesta)
      av svenska myndigheters publicerade PDF-dokument fortfarande
      tillhandahålls som digitalt otillgängliga PDF-dokument.
      Indikerar tydligt att DIGG inte nöjaktigt utfört sitt tillsynsuppdrag
      att få svenska myndigheter att efterleva DOS-lagen.


      DIGG har inte heller förmått utfärda åtgärds- eller vitesförelägganden
      mot flera stora centrala förvaltningsmyndigheter/aktörer som
      DIGG har tillsynsmandat över.
      Myndigheter som alldeles uppenbart inte efterlever DOS-lagens krav;
      se ett urval av dessa myndigheter längre ned.

      Exempelvis accepteras det att förvaltningsmyndigheter lämnar in
      digitalt otillgängliga årsredovisningar till berörda departement;
      utan att vare sig ansvariga statsråd eller DIGG reagerar.

      Otillgängliga årsredovisningar som i sin tur återpubliceras på
      respektive departements hemsidor. Total rundgång!
      Förmodligen bryter det helt mot DOS-lagens intentioner!


      Det är naturligtvis inte vår livsuppgift att granska i vilken
      utsträckning berörda svenska myndigheter följer DOS-lagen.
      Denna typ av tillgänglighetsgranskning skall i normala fall helt
      utföras av en, väl fungerande, tillsynsmyndighet över DOS-lagen.

      Hade DIGG bara velat så hade de snabbt kunnat vidtaga
      nödvändiga åtgärder för att skydda svenska medborgare
      från alla dessa digitalt otillgängliga PDF-dokument.

      Vill man så kan man, men det är uppenbart att DIGG inte vill...
      DIGG tycks sakna både vilja och förmåga att prioritera
      uppgiften att verka för att berörda myndigheter och aktörer
      tillhandahåller tillgängliga dokument enligt DOS-lagens krav.

      Vi ifrågasätter om DIGG gör rätt prioriteringar
      i utövandet av sitt tillgänglighetsuppdrag.

      Det kan även ifrågasättas om nuvarande DIGG
      är den lämpligaste myndigheten för att nöjaktigt utöva
      tillsyn av DOS-lagens efterlevnad och genomslag.



    • Justitiekanslern (JK), www.jk.se

    • JK har till uppgift att granska att de som utövar offentlig verksamhet
      efterlever lagar och andra författningar och att de även
      i övrigt fullgör sina åligganden.

      JK kan dock inte granska regeringen eller statsråd
      och inte heller riksdagens myndigheter eller anställda och
      uppdragstagare vid riksdagens myndigheter.



    • Justitieombudsmannen (JO), www.jo.se

    • JO eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet,
      granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler
      som styr deras arbete - särskilt sådana lagar som berör
      enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

      JO har till uppgift att på riksdagens vägnar utöva tillsyn över
      tillämpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra författningar.
      Tillsynen omfattar såväl domstolar och andra myndigheter
      som de anställda befattningshavarna.


      Ett sätt att belysa om DIGG är den lämpligaste myndigheten
      att utöva tillsyn av DOS-lagens efterlevnad är att göra en
      JO-anmälan av DIGG; med argumentet att det är
      ytterst tveksamt om DIGG i sin offentliga verksamhet
      följer och tillämpar svenska lagar och andra författningar
      på ett korrekt vis i sin tillsynsverksamhet.

      Även övriga myndigheter som berörs av DOS-lagen kan JO-anmälas.
      Frågan är dock om JO är rustat för att hantera över 200
      separata anmälningar eller om JO hellre välkomnar
      en gruppanmälan gällandes alla 200+ myndigheter?

      Pikant i det sammanhanget är att inte heller JO bryr sig om DOS-lagen;
      JO publicerar likaså en stor mängd otillgängliga digitala dokument
      på sin webbplats, www.jo.se.



    • Riksdagens konstitutions­utskott (KU)

    • KU har till uppgift att granska att regeringen och ministrarna
      följer reglerna för regeringsarbetet.
      Konstitutionsutskottet är ett utskott i Sveriges riksdag
      med uppgift att bereda frågor och väcka förslag av
      konstitutionell och förvaltningsrättslig betydelse,
      samt att granska statsrådens tjänsteutövning och
      regeringsärendenas handläggning.

      Riksdagens ledamöter har rätt att anmäla
      ministrarna i regeringen till KU.
      Utskottet undersöker sedan om de ministrar
      som anmälts har gjort fel eller inte.



    • Riksrevisionen, www.riksrevisionen.se

    • Riksrevisionen kontrollerar att regeringen och statliga
      myndigheter sköter sitt arbete.
      Uppgiften är att granska vad statens pengar går till,
      hur de redovisas och hur effektivt de används.

      Riksrevisionen undersöker om myndigheterna följer
      direktiv, regler och föreskrifter, om de når sina mål
      samt om statliga insatser är effektiva.

      Om Riksrevisionen finner brister rapporteras dessa tillsammans
      med rekommendationer för att förbättra verksamheten.


      Riksrevisionen säger i sin granskningsrapport (RiR 2023:6) till
      Riksdagen om revision av statlig verksamhet m.m.,
      följande om DIGG:

      • "Det finns få tecken på att Diggs arbete har fått
        särskilt stort genomslag i myndigheterna"

      • "Digg bedriver inte tillsyn i den utsträckning EU kräver"

      • "Digg har inte heller bedrivit ett främjande arbete
        i särskilt stor utsträckning"

      • "Vår bedömning är att Digg inte har avsatt resurser i den
        utsträckning som krävs för att möta kraven från EU"

      • (Obs! Typiskt är att Riksrevisionens rapport är publicerad
        som digitalt otillgängligt PDF-dokument)


    • Statskontoret, www.statskontoret.se

    • Statskontoret arbetar för att främja en effektiv och demokratisk
      statsförvaltning och verkar som regeringens utredningsmyndighet.
      Statskontoret gör utredningar och utvärderingar inom alla sektorer
      genom att analysera, utvärdera och rapportera som underlag för
      effektivisering och omprövning av statlig verksamhet,
      utveckling av förvaltningspolitiken och att
      främja en god förvaltningskultur.

      (Som utomstående betraktare vill man gärna tro
      att i begreppet "en god förvaltningskultur" ingår att
      svenska myndigheter följer svensk lag, även DOS-lagen.)


      Regeringen/Infrastrukturdepartementet gav (2022)
      i uppdrag till Statskontoret (i form av ett PDF-dokument)
      att utföra en myndighetsanalys av
      Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

      I uppdraget ingick bl.a. att "analysera hur DIGG fullgör
      sina uppgifter i förhållande till instruktion, regleringsbrev,
      regeringsuppdrag och resurser, samt hur interna och externa
      faktorer påverkar myndighetens resultat".

      Statskontoret säger i sin analysrapport (2023:18):

      • "Vi bedömer att Digg inte fullgör sin uppgift inom
        tillsyn av tillgång till digital offentlig service,...."
        (dvs, som tillsynsmyndighet för DOS-lagen).

      • "Vi baserar det på att myndigheten genomför för få
        granskningar inom ramen för sitt tillsynsuppdrag
        och inte lever upp till de volymmål som
        EU-kommissionen har beslutat om".

      Värt att notera:
      Trots att både Intrastrukturdepartementet och Statskontoret
      har mycket god kunskap om DOS-lagens krav utfördes och
      publicerades både uppdragsdokumentet och analysrapporten
      tyvärr som digitalt otillgängliga PDF-dokument!



    • Lagrådet (Justitiedepartementet), www.lagradet.se

    • Lagrådet är en svensk myndighet som granskar och yttrar sig
      över lagförslag efter anmodan från regeringen eller ett riksdagsutskott.

      Lagrådet ska normalt höras över förslag till ändringar i de grundlagar
      som gäller tryckfriheten och yttrandefriheten i vissa medier och över
      förslag till lagar som berör enskilda människors fri- och rättigheter,
      deras personliga och ekonomiska förhållanden eller
      deras skyldigheter gentemot det allmänna.

      Lagrådet har bl.a. publicerat yttranden
      (i form av egna digitalt otillgängliga PDF-dokument)
      inför genomförandet av:

      • EU:s webbtillgänglighetsdirektvet (2018-06-20) och

      • tillgänglighetsdirektiv (2022-10-05)

      som svenska lagar.



    • Åklagarmyndigheten (Statsåklagaren), www.aklagare.se

    • Åklagarmyndigheten är svensk statlig förvaltningsmyndighet med uppgift
      att bidra till att personer som begår brott ställs till ansvar för handlingarna
      och att detta sker på ett effektivt och rättssäkert sätt.



    Värt att uppmärksamma:

    Alla verksamheterna ovan
    DIGG, JK, JO, KU, Riksrevisionen, Statskontoret,
    Lagrådet och Åklagarmyndigheten publicerar än idag
    digitalt otillgängliga årsredovisningar, ämbetsberättelser,
    rapporter, granskningsbetänkanden och yttranden
    på sina respektive webbplatser!
    Förmodligen bryter det mot DOS-lagens krav.

    Vi har inte funnit någon indikation på att någon av
    ovan angivna myndigheter intresserat sig för att
    utföra någon som helst form av myndighetsgranskning
    eller åtgärd på statlig nivå eller något yttrande avseende
    hur väl gällande webbtillgänglighetslag, DOS-lagen,
    efterlevs av statliga myndigheter.


    Sammanfattningsvis

    DIGG, JK, JO, KU, Riksrevisionen, Statskontoret,
    Lagrådet och Åklagarmyndigheten har därmed tydliga
    trovärdighetsproblem och tycks sakna övertygande
    förmåga att fullt ut utöva tilldelade myndighetsuppdrag.



    Slutsats

    Som sagt, 6 år har gått sedan som DOS-lagen trädde i kraft 2019.
    Trots det efterlevs den inte av berörda svenska myndigheter
    när det gäller publicerade digitala dokument.

    Hur mycket längre tid skall dessa myndigheter
    behöva för att uppfylla DOS-lagen?

    Hur många fler otillgängliga dokument måste anmälas till
    berörda aktörer innan de uppfyller DOS-lagen?

    Det skall inte behöva utfördas speciella påpekanden
    till myndighetschefer/gd att följa gällande svensk lag;
    de är ju ändå enligt regeringsformen utnämnda till
    myndighetschefer av regeringen endast utifrån
    förtjänst och skicklighet.

    Varför utkräver inte DIGG ett verkligt ansvartagande i
    större utsträckning av berörda myndighetschefer?


    Varför bryr sig ingen? Var är ansvarstagandet?

    Svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    har blivit lagen som det tycks gå bra för berörda
    myndigheter och aktörer att bryta mot!

    Vi kan inte finna att det tillåts att någon annan svensk lag
    negligeras av berörda aktörer på motsvarande sätt.
    Så varför tillåts detta för just DOS-lagen?

    Det är inte kränkande att utkräva ansvar av myndighetschef/gd.
    Det finns ett regelverk, DOS-lagen, det är bara att
    våga och vilja tillämpa den lagen!


    Var är det politiska ansvaret?

    Vår granskning visar att inte ens
    regering / regeringskansli / departement
    bryr sig om att följa DOS-lagens krav.

    PDF-dokument som idag tillhandahålls av svenska myndigheters
    digitala offentliga service har ett gemensam kännetecken:

    • De är inte utförda för att uppfylla DOS-lagens krav
      på att tillhandahållas som digitalt tillgängliga PDF-dokument.

    Man har skapat en myndighets-/och förvaltningskultur
    som mer fokuserar på att runda DOS-lagen än att
    uppfylla dess krav för att motverka diskriminering.

    Att fortsätta med dagens ordning är inte ett alternativ.
    Nu behövs det en kraftfull uppstyrning av denna myndighetskultur.
    Det är dags för ett omtag där berörda myndigheter och
    befattningshavare utkrävs ett tydligt ansvarstagande
    för att uppfylla DOS-lagen.


    Bristerna är så allvarliga och uppenbara att även alla ansvariga
    statsråd / departementschefer måste kliva fram, agera och
    ta ansvar för att uppfylla DOS-lagen.

    Ytterst ansvarig (för närvarande) att utkräva ansvar och
    stoppa den absurditet som just nu pågår, är dock
    Erik Slottner, civilminister, Finansdepartementet,
    med ansvar för:

      "En välfungerande digitalisering inom offentlig förvaltning
      för att förbättra servicen för medborgare och
      öka effektiviteten hos våra myndigheter".


    Civilministern behöver omedelbart
    agera samt besvara dessa frågor:

    • När berörda myndigheter och övriga aktörer, oavsett nivå,
      gått helt vilse i sin värdegrund och istället agerar i
      konflikt med de värden svenska staten står för enligt
      "svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service",
      och det inte spelar någon roll ifall berörda aktörer inte följer lagen,
      vad skall vi då ha DOS-lagen till?

    • Vilka skarpa åtgärder kommer ansvarig minister vidtaga
      och när i tiden, som säkerställer att myndigheter och aktörer
      som berörs av DOS-lagen uppfyller lagens krav?


    Krav på omedelbara åtgärder:

    • DOS-lagen måste skärpas.
      Offentliga myndigheter skall inte tillåtas "runda" DOS-lagen.
      Vår granskning visar att DOS-lagen i nuvarande form är uddlös;
      alltför många berörda myndigheter bryr sig inte om att följa den.
    • Myndigheternas regleringsbrev, förordningar och
      instruktioner måste förtydligas:
      "Svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service"
      skall uppfyllas fullt ut för berörda myndigheters
      webbplatser, dokument och appar.

      Myndighetschef som ej följer lagen,
      och därmed aktivt rundar lagen och det egna ansvaret,
      skall riskera avskräckande rättsliga konsekvenser.

      På nationell nivå bör frågor om DOS-lagen även vara en del
      av de regelbundna uppföljningssamtalen som hålls mellan
      regeringskansli och myndigheter.



    • När myndighet, eller annan offentligt finansierad instans förser
      regeringskansli/departement med digitalt otillgängligt dokument
      skall det ej accepteras/mottagas utan omgående returneras till
      avsändande myndighet/instans för åtgärd: Gör om, gör rätt!
      (Exempel på sådana digitalt otillgängliga dokument:
      förvaltningsmyndigheternas årsredovisningar, remissvar, rapporter,...)



    • Reformera DIGG så att det blir en välfungerande och effektiv myndighet att
      "granska digital offentlig service som tillhandahålls av en offentlig aktör
      för att se om den lever upp till de krav som finns i lagen om tillgänglighet
      till digital offentlig service" OCH som utkräver ansvar av myndighetschefer
      som väljer att ej uppfylla DOS-lagens krav.
    • Alternativt
      utse annan tillsynsmyndighet för DOS-lagen (än DIGG)
      med vilja och priorieteringsförmåga att utföra ett seriöst tillsynsarbete
      samt att verkningsfullt utöva sitt tillsynsuppdrag över
      lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

      Oavsett,
      ställ krav på rimlig och ändamålsenlig kompetens och
      säkerställ att utsedd tillsynsmyndighet själv följer DOS-lagen och
      tillämpar den fullt ut för egna webbplatser, appar OCH dokument.

      Utsedd tillsynsmyndighet måste i mycket större utsträckning
      använda hela sin arsenal av skarpa verktyg.
      Viten måste snabbt utfärdas när påpekanden eller förelägganden
      om åtgärder inte respekteras inom en rimlig tidsrymd
      (6 år eller mer är då inte en rimlig tidsrymd!).




    Tillgänglighetskraven utökas, blir mer omfattande och
    ännu skarpare när EU:s tillgänglighetsdirektiv
    träder i full kraft som svensk lag den 28 juni 2025

    • 28 juni 2025 träder EUs tillgänglighetsdirektiv i full kraft i Sverige som
      svensk lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (SFS 2023:254).
    • Lagen gäller även det privata näringslivet som
      leverantör av produkter och tjänster.

      Produkter och tjänster ska vara utformade så att de är tillgängliga för fler,
      till exempel äldre personer och personer med funktionsnedsättning.

      Lagen ställer tillgänglighetskrav på ett antal produkter och tjänster
      riktade mot konsumenter inom områdena:

      • elektronisk kommunikation

      • bank och betalning

      • e-handel

      • e-böcker

      • audiovisuell media (tv)

      • persontransport

      Produkter som omfattas är exempelvis datorer, smarttelefoner,
      kortläsare för betalning, bankomater samt biljettförsäljningsautomater,
      inchecknings­automater och interaktiva informationsskärmar på
      t.ex. flygplatser och tågstationer.

      Tjänster som omfattas är bland andra e-post,
      banktjänster för konsumenter, e-böcker och e-handelstjänster.


      Svenskt näringsliv, industri, transport, bank, finans och försäkring, etc.,
      måste därmed snarast vidtaga åtgärder för anpassa sin verksamhet
      till att tillgodose kraven på digitalt tillgänglig information i sin
      kontakt med kunder/konsumenter.

      Offerter, orderbekräftelser, fakturor och liknande handelsdokument
      riktade till konsumenter måste vara utförda som
      digitalt tillgängliga dokument.


      Som väl är PDF-standarden väl förberedd för
      denna framtid och har redan robust stöd för:

PDF/A-3 / PDF/A-4 logo     + XML logo

      Denna typ av e-faktura hanterar både
      strukturerad och icke-strukturerad data,
      och består av två komponenter, en PDF/A-3-fil och
      en inbäddad XML-fil (med identiska fakturauppgifter)
      som bilaga:

      • där PDF/A-3-filen representerar den visuella delen
        av fakturan och är därför läsbar av människor.

      • XML-filen innehåller strukturerade fakturadata som
        bearbetas automatiskt och av datorsystem.

      De uppfyller helt den europeiska e-fakturastandarden EN 16931;
      "Kan skapas/utfärdas, översändas och tas emot i ett
      strukturerat elektroniskt format som kan behandlas
      automatiskt och elektroniskt".

      Fakturamottagaren kan välja mellan att ta emot e-fakturan
      som en vanlig PDF eller låta datorsystem automatiskt
      processa den inbäddade XML-koden.

      Denna typ av PDF-baserade e-fakturor (enligt ovan) har fått
      internationellt erkännande och är godkänt som giltigt
      e-fakturaformat i bl.a. Tyskland och Frankrike!

      Dessutom,
      när PDF-delen utformas enligt ISO-standarden PDF/UA blir
      e-fakturorna de facto digitalt tillgängliga PDF-baserade e-fakturor,
      helt i linje med kraven i DOS-lagen och lagen om vissa produkters
      och tjänsters tillgänglighet.

      (Obs! I Sverige påstår dock DIGG, "expertmyndighet e-fakturering",
      att PDF-baserade e-fakturor inte uppfyller EN 16931.
      Som framgår ovan är detta ett helt osant påstående från DIGG!)


    Post- och telestyrelsen (PTS) är utsedd
    marknadskontrollmyndighet för samtliga
    produkter och tjänster som omfattas av
    lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

    PTS har även tillsynsansvar för vissa av tjänsterna
    som omfattas av lagen:

    • elektroniska kommunikationstjänster

    • banktjänster, och

    • e-handel

    Även PTS har en viktig roll i att göra den digitala omställningen
    tillgänglig och trygg för alla och verkar för att målet för den
    svenska funktionshinderspolitiken uppnås genom att stödja
    jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället för
    personer med funktionsnedsättning.

    Lovvärt, men trots det följer inte PTS DOS-lagen;
    PTS publicerar mängder av digitalt otillgängliga PDF-dokument
    på sin webbplats, www.pts.se.

    PTS förmår inte att publicera sina egna verksamhetsdokument
    som digitalt tillgängliga PDF-dokument; tydliga exempel är:

    • PTS:s årsredovisningar (2015 t.o.m. 2024),

    • regeringsuppdragsrapporter
      (även de som rör inkludering,
      tillgänglighet och funktionshinderspolitik)

    • informationsmaterial, guider/vägledningar, presentationsbilder

    • PTS egna föreskrifter (PTSFS 2024:5, 2024:6, 2024:7) för
      svensk lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, m.fl.

    Så tyvärr, inte heller PTS är ett föredöme att hänvisa till när det
    gäller att tillhandahålla digitala myndighetsdokument.



    Kommande utmaning för kontroll-/tillsynsmyndigheter:

    Svenska offentliga aktörer är idag långt ifrån att uppfylla
    DOS-lagens krav trots att den gällt i över 6 år.

    Många tusen fler verksamheter omfattas och påverkas när
    svensk lag om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster
    införs den 28 juni 2025.

    Det vore synnerligen olyckligt om även denna utökade
    målgrupp skulle medges att inte uppfylla den nya
    tillgänglighetslagen i mer än 6 år utan kännbara påföljder!

    Utmaning:

    • Bästa tillsynsmyndigheter,
      hur lång tid kommer berörda aktörer
      medges att inte uppfylla denna lag
      utan konskvenser?





Detaljinformation

Unik granskning av PDF-dokument
publicerade på svenska myndigheters publika webbplatser,
med avseende på dokumentens digitala tillgänglighet,
februari 2024

Förmodligen bryter berörda myndigheter både mot
EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och
svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service


Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    Samt översikter över myndigheter och verksamheter med
    offentlig finansiering som, år efter år, aktivt och systematiskt
    skapar, delar och publicerar digitalt otillgängliga PDF-dokument i stor mängd,
    och de vanligaste typerna av digitalt otillgängliga PDF-dokument.




Översikter av berörda myndigheter och verksamheter samt
de vanligaste typerna av digitalt otillgängliga PDF-dokument
som dessa verksamheter tillhandahåller via digital offentlig service


    Granskningen omfattar ca 3.000 centrala och viktiga
    PDF-dokument från över 200 svenska myndigheter.

    Vi har även granskat PDF-dokument publicerade av EU,
    svenskt privat näringsliv, de politiska partierna,
    samt av föreningar och organisationer som verkar för och månar om
    personer med funktionsnedsättning och/eller särskilda behov
    (just de personer som DOS-lagen värnar om).

    Dokument som varken uppfyller tillgänglighetskraven för
    digitala dokument enligt EU:s webbtillgänglighetsdirektiv
    eller svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service.

    Dokument som därmed ej är digitalt tillgängliga för alla!


    Nedan följer våra översikter över en delmängd av berörda
    myndigheter och verksamheter med offentlig finansiering som,
    år efter år, aktivt, medvetet och systematiskt via sina processer
    för offentlig digital service, skapar, delar och publicerar
    digitalt otillgängliga PDF-dokument i stora mängder.

    Förmodligen helt i strid mot
    EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och DOS-lagens krav.

    Översikterna listar även de vanligaste typerna av
    digitalt otillgängliga PDF-dokument som vi har granskat.


  • Obs! Listorna nedan syftar till att uppmärksamma
    och uppmuntra berörda myndigheter och övriga
    aktörer att nu slutligen uppfylla DOS-lagens krav;
    detta nödvändiga tillgänglighetsarbete
    kan inte längre skjutas på framtiden.


    Det ryms inte att på denna webbsida även lista alla
    otillgängliga myndighetsdokument som vi granskat.

    För berörda myndigheter förtydligar och förklarar
    vi dock gärna orsakerna till att PDF-dokument
    inte uppfyller ISO-standarden PDF/UA-1 och därmed
    inte heller W3C/WCAG 2.1 AA rekommendationerna,
    samt möjliga åtgärder:





  • EU-nivå / Europeiska Unionen (EU)
    - Otillgängliga PDF-dokument

  • EU-institutioner och verksamheter
    som aktivt och systematiskt tillhandahåller
    otillgängliga PDF-dokument:

    • Europaparlamentet och rådet

    • Europeiska kommissionen / European Commission

    • Europiska revisionsrätten / European Court of Auditors (ECA)

    • AccessibleEU och AccessibleEU Sweden

    • ETSI (European Telecommunications Standards Institute)

    Typer av granskade digitalt otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av EU-institutioner via digital offentlig service:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • direktiv och förordningar;
      bl.a. gällandes tillgänglighet för
      alla medborgare till digital offentlig service,
      samt till produkter och tjänster

    • riktlinjer, guider

    • IT-standarde, tillgänglighetsstandarder,...

    • broschyrer, informationsmaterial,

    • faktablad

    • tidskrifter/magasin

    • revisionsrapporter

    • pressmeddelanden

    • rapporter om:

      • strategier

      • cybersäkerhet

      • konkurrentkraft

      • grön omställning

    • seminariebekräftelser

    • ...





  • Sverige - Nationell nivå:
    Nationella myndigheter och förvaltningsmyndigheter
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Nationella myndigheter och förvaltningsmyndigheter
    som aktivt och systematiskt tillhandahåller
    otillgängliga PDF-dokument:

    • Riksdag,
      (Ej myndighet, politisk församling av valda medlemmar)

    • Regering / Regeringskansli och departement
      (Utrikesdepartementet, Finansdepartementet, Försvarsdepartementet,
      Infrastrukturdepartementet, Justitiedepartementent (inkl. Lagrådet),
      Klimat- och näringslivsdepartementet, Kulturdepartementet,
      Socialdepartementet, Utbildningsdepartementet,....)

    • Domstolar

    • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)

    • Myndigheten för delaktighet (MFD)

    • Mediemyndigheten
      (inkl. Myndigheten för press, radio och tv (MPRT))

    • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

    • Myndigheten för tillgängliga media (MTM)

    • Post- och telestyrelsen (PTS)

    • Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)

    • Arbetsförmedlingen (AF)

    • Arbetsmiljöverket

    • Barnombudsmannen (BO)

    • Centrala Studiestödsnämnden (CSN)

    • Digin.nu
      (Projekt stött av PTS, DIGG, MFD och MTM)

    • Digitaliseringsrådet
      (ingår under www.regeringen.se)

    • Diskrimineringsombudsmannen (DO)

    • Domstolsverket (Domstol)

    • Ekobrottsmyndigheten (EBM)

    • Ekonomistyrningsverket (ESV)

    • eSam / eSamverka,
      Offentlig samverkan för ökad digitalisering

    • Folkhälsomyndigheten (FHM)

    • Försvarets radioanstalt (FRA)

    • Försvarsmakten

    • Försäkringskassan (FK)

    • Institutet för språk och folkminnen (ISOF)

    • Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

    • Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

    • Justitiekanslern (JK)

    • Justitieombudsmannen (JO)

    • Jämställdhetsmyndigheten

    • Konkurrensverket (KKV)

    • Konsumentverket (KO)

    • Kronofogdemyndigheten (Kronofogden)

    • Kungliga Biblioteket (KB)

    • Lantmäteriet

    • Livsmedelsverket

    • Mediemyndigheten

    • Migrationsverket

    • Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH)

    • Naturvårdsverket

    • Pensionsmyndigheten

    • Polismyndigheten (Polisen)

    • Riksarkivet (RA)

    • The Riksbank

    • Riksrevisionen (RR)

    • Sveriges biståndsmyndighet (Sida)

    • Skatteverket (SKV)

    • Skolverket

    • Socialstyrelsen

    • Statens kulturråd

    • Statens tjänstepensionsverk (SPV)

    • Statistikmyndigheten (SCB)

    • Statskontoret

    • Säkerhetspolisen (SÄPO)

    • Trafikverket (TRV)

    • Transportstyrelsen

    • Universitets- och högskolerådet (UHR)

    • Universitetskanslerämbetet (UKÄ)

    • Upphandlingsmyndigheten (UHM)

    • Utbetalningsmyndigheten (UBM)

    • Valmyndigheten (VAL)

    • Vinnova, Sveriges Innovationsmyndighet

    • Åklagarmyndigheten

    • ...
       

    Typer av granskade digitalt otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av svenska nationella myndigheter
    och förvaltningsmyndigheter:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • regeringsförklaringar

    • årsredovisningar

    • årsrapporter

    • ämbetsberättelser

    • arbetsordningar

    • regleringsbrev

    • Statens offentliga utredningar (SOU)

    • Svensk författningssamling (SFS)

    • budgetpropositioner och övriga propositioner

    • motioner

    • direktiv och förordningar

    • föreskrifter

    • betänkanden,

    • remisser, remissvar, och yttranden

    • remissvar om tillgänglighetsdirektiv och -lagar

    • tillsynsärenden

    • vitesförelägganden

    • avtal

    • faktablad

    • granskningsrapporter

    • utredningar

    • verksamhetsplaner

    • fakturor

    • orderbekräftelser

    • kontoutdrag

    • broschyrer

    • informationsmaterial

    • protokoll

    • ansökningsblanketter- och -frågeformulär

    • deklarationsunderlag, deklarationsblanketter och -guider

    • presentationsbilder

    • informationsgrafik

    • handledningar och guider

    • nyhetsbrev

    • valresultatrapporter

    • valinformationsmaterial / -affischer

    • ...

    Digitalt otillgängliga PDF-dokument vars huvudmän och utfärdare
    typiskt är positiva till digital tillgänglighet och ofta uttrycker stor empati
    för alla personer med funktionsvariation, men där de istället i sin
    dagliga gärning publicerar digitalt otillgängliga PDF-dokument.

    Otillgängliga PDF-dokument som därmed är helt oanvändbara
    för den avsedda målgruppen!

    Hur har dessa offentliga verksamheter resonerat
    när de tillhandahåller dokument vars utförande förhindrar
    den målgrupp/de personer som DOS-lagen värnar om
    att ta del av PDF-dokumentens innehåll?

    Sveriges myndighetschefer tycks inte acceptera att
    DOS-lagen är svensk lag som de måste leva upp till;
    trots att myndigheter har ett särskilt ansvar att följa lagen.





  • Sverige - Nationell nivå:
    Högskolor, universitet och forskningsmyndigheter
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Högskolor, universitet och forskningsmyndigheter
    som aktivt och systematiskt tillhandahåller
    otillgängliga PDF-dokument:

    • Försvarshögskolan (FHS)

    • Göteborgs universitet (GU)

    • Högskolan i Skövde (HiS)

    • Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)

    • Linköpings Universitet (LiU)

    • Luleå Tekniska Universitet (LTU)

    • Lunds universitet (LU)

    • Mittuniversitetet (MIUN)

    • Stockholms universitet (SU)

    • Umeå universitet (UmU)

    • Uppsala universitet (UU)

    • Örebro universitet (ORU)

    • ...


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av högskolor, universitet och forskningsmyndigheter:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • årsredovisningar

    • hållbarhetsredovisningar

    • verksamhetsresultat

    • budgetunderlag

    • planeringsunderlag

    • verksamhetsplaner

    • strategiplaner

    • visionsdokument

    • forskningsrapporter

    • utvärderingar

    • protokoll

    • kvalitetspolicies

    • utbildningskataloger

    • studentkataloger

    • tillgänglighetsrapporter

    • granskningsrapporter

    • kursplaner om digital tillgänglighet

    • guider till utformning av avhandlingar

    • broschyrer

    • informationsmaterial

    • universitets-/högskolemagasin (tidskrifter)

    • ...




  • Sverige - Lokala / Regionala myndigheter och verksamheter
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Lokala / Regionala myndigheter och verksamheter
    som aktivt och systematiskt tillhandahåller
    otillgängliga PDF-dokument:

    • Alingsås kommun

    • Digidel,
      samverkan mellan
      Digidelnätverket, Region Västernorrland (RVN),
      Föreningen Sambruk och Mittuniversitetet (MIUN)

    • Göteborgs stad

    • Karlstads kommun

    • Katrineholms kommun

    • Kungsbacka kommun

    • Malmö stad

    • Norrköpings kommun

    • Region Jönköpings Län (RJL)

    • Region Stockholm (RS)

    • Region Stockholm (RS), Regionarkivet

    • Region Örebro Län (RÖL)

    • Region Östergötland (RÖ)

    • Region Östergötland (RÖ), Östgötatrafiken

    • Länsstyrelsen Skåne

    • Länsstyrelsen Uppsala län

    • Stockholms stad

    • Sveriges kommuner och regioner (SKR)

    • Vara kommun

    • Värmdö kommun

    • Västerås stad

    • Åstorps kommun

    • ...


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av lokala / regionala myndigheter och verksamheter:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • årsredovisningar

    • verksamhetsresultat

    • budgetunderlag

    • handlingsplaner

    • verksamhetsplaner

    • revisionsrapporter och -redogörelser

    • bevarande- och gallringsplaner

    • hållbarhetsredovisningar

    • affärsplaner

    • riktlinjer och regler för AI-användning

    • riktlinjer digitala filer för långtidsarkivering

    • presentationsbilder

    • lokalförsörjningsplaner

    • broschyrer

    • informationsmaterial

    • hållbarhetsredovisningar

    • resevillkor regiontrafik

    • tåg- och busstidtabeller för regiontrafik

    • utredningsrapporter

    • funktionspolitiska uppdrag

    • statistiska årsböcker

    • kungörelser

    • trygghetsprogram

    • program för tillgänglighet och delaktighet

    • brukarundersökningar funktionshinder

    • översiktsplaner

    • arkitekturpolicies

    • guider för ledsagning

    • visions- och möjlighetsplaner

    • posters / affischer

    • instruktioner för befattningshavare

    • checklistor

    • yttranden

    • kommunmagasin (tidskrifter)

    • ...




  • Sverige - Politiska partier
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Politiska partier som aktivt och systematiskt
    tillhandahåller otillgängliga PDF-dokument.

    Våra politiker framhåller särskilt gärna att de
    bryr sig om medborgare med särskilda behov,
    just den målgrupp som DOS-lagen och
    övriga tillgänglighetslagar värnar om.

    Partierna har i linje med det varit med om att rösta fram de svenska
    tillgänglighets- och rättighetslagarna i Sveriges riksdag, såsom:

    • svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen, 2018)

    • svensk lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023)

    • lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS-lagen, 1993)

    Bra så långt.


    Förvisso är inte de politiska partierna offentliga myndigheter,
    men riksdagsbesluten ovan borde rimligen ha gjort djupa avtryck
    på hur partierna själva kommunicerar med omvärlden.

    Vår granskning visar dock partiernas egna centrala kanslier agerar
    som om de vore helt oinformerade om vad deras partier röstat fram.

    Ett tydligt exempel på detta:
    Partierna publicerade och delade en mängd PDF-dokument
    på sina webbplatser inför EU-valen 2018 och 2024,
    samt riksdagsvalen 2020 och 2024.

    Symptomatiskt var inte ett enda valprogram, valmanifest,...
    utfört som ett digitalt tillgängligt PDF-dokument!

    Valinformation som i praktiken därmed var oanvändbar för många väljare!

    En berättigad fråga:
    Hur tänkte partistrategerna och kommunikationsansvariga?
    Varför gav de inte ALLA väljare likvärdig möjlighet att ta del av
    valmaterialets innehåll för att självständigt kunna agera på det
    - utan att behöva be utomstående om hjälp?

    Hur kan de helt ha missat Sveriges tillgänglighetslagar?


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av svenska politiska partier:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • årsredovisningar

    • budgetmotioner

    • partistadgar

    • avtal

    • arbetsordningar

    • partiprogram

    • idéprogram / idéskrifter

    • principprogram

    • tillgänglighetspolicies och checklistor

    • framtidsagendor

    • färdplaner

    • reformagendor

    • promemorior

    • handlingsplaner och -program

    • dokument om
      årsmöten, riksting, landsmöten, kongresser, stämmor

    • remisser och remissvar

    • manifest

    • rapporter

    • vitböcker

    • faktablad

    • broschyrer

    • informationsmaterial

    • funktionshindersprogram

    • valplattformar

    • valprogram

    • valmanifest

    • kampanjmaterial

    • eftervalsanalyser / valutvärderingar

    • granskningsrapporter

    • presentationsbilder

    • informationsgrafik

    • studiematerial

    • handledningar och guider

    • nyhetsbrev

    • ...




  • Sverige - Intresse- / Användarföreningar / Brukarorganisationer
    och funktionsrättsorganisationer som verkar för full
    delaktighet och jämlikhet i samhället för personer med
    funktionsnedsättning och/eller särskilda behov
    (just de personer som DOS-lagen värnar om)
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Intresse- / användarföreningar / brukarorganisationer
    och funktionsrättsorganisationer som aktivt och systematiskt
    tillhandahåller otillgängliga PDF-dokument.

    De svenska tillgänglighetslagarna värnar specifikt om
    rättigheter för personer med funktionsvariationer;
    speciellt rätten till tillgänglig offentlig digital information.

    Ett flertal funktionsrättsorganisationer verkar sedan länge
    med det goda syftet att säkerställa att medborgerliga rättigheter
    gäller för alla medborgare, även de med funktionsvariation
    (just de personer som DOS-lagen värnar om).


    Ofta kommunicerar dessa verksamheter med sina medlemmar
    via hemsidor och elektroniska utskick i form av PDF-dokument.
    Men märkligt är att dessa PDF-dokument typiskt utformas och
    distribueras som otillgängliga PDF-dokument.

    Detta försvårar för verksamheternas medlemmar
    att ta del av viktig medlemsinformation.

    PDF/UA-standarden möjliggör digital inkludering.
    När PDF-dokumenten istället distribueras/publiceras som
    tillgängliga PDF-dokument, enligt ISO-standarden PDF/UA
    (den antogs redan år 2012), ges medlemmarna åtminstone
    möjligheten att med hjälp av tekniska hjälpmedel ta del av
    den PDF-baserade informationen utan hjälp av utomstående.


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument tillhandahållna
    av intresse- / användarföreningar / brukarorganisationer och
    funktionsrättsorganisationer:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • årsredovisningar

    • verksamhetsberättelser

    • verksamhetsplaner

    • pressmeddelanden

    • föreningsstadgar

    • verksamhetspolicies

    • rapporter om FN:s konvention om rättigheter
      för personer med funktionsnedsättning

    • idéprogram / idéskrifter

    • principprogram

    • remissyttranden och remissvar

    • checklistor för tillgänglighet

    • guider för universell utformning

    • pamfletter

    • skrivelser om otillgängliga valsedlar

    • medlemsundersökningar

    • medlemstidningar

    • handlingsprogram

    • manifest

    • rapporter

    • handböcker

    • faktablad

    • broschyrer

    • informationsmaterial

    • valplattformar

    • kampanjmaterial

    • granskningsrapporter

    • studiematerial

    • guider

    • nyhetsbrev

    • ...




  • Sverige - Näringsliv / Industri / Bank, finans och försäkring
    - Otillgängliga PDF-dokument

    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    tillhandahållna av svenskt näringsliv, industri, bank, finans och försäkring:

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner

PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

    • årsredovisningar

    • verksamhetsberättelser

    • hållbarhetsrapporter

    • klimatrapporter

    • strategiplaner

    • färdplaner

    • investeringsbehov och -planer

    • kundmagasin (tidskrifter)

    • faktablad

    • rapporter

    • trendrapporter

    • pressmeddelanden

    • broschyrer och foldrar

    • aktieprospekt

    • guider / handledningar

    • checklistor

    • tekniska specifikationer

    • kurskataloger, lärarhandledningar och lektionsmaterial

    • remissvar (generellt)

    • remissvar om tillgänglighetsdirektiv och -lagar

    • offerter

    • orderbekräftelser

    • fakturor

    • leveransbesked

    • presentationsbilder

    • guider för att skapa tillgängliga tjänster,
      dokument, formulär och blanketter

    • guider för att skapa tillgänglig webb

    • guider för att skapa tillgänglig video

    • e-böcker

    • standarder för universell utformning
      av produkter, varor och tjänster

    • AI-användning inom näringslivet

    • ...


    Dessutom,
    den 28 juni 2025 träder den nya svenska tillgänglighetslagen i kraft:

    Lagen får direkt påverkan på det privata svenska näringslivet som
    leverantör av produkter och tjänster:

    • Svenskt näringsliv,
      industri, transport, bank, finans och försäkring, etc.,
      måste innan dess vidtaga åtgärder för anpassa
      sin verksamhet till att tillgodose kraven på
      digitalt tillgänglig information i sin kontakt
      med kunder/konsumenter.





PDF/UA - Ikon

Rekommenderad läsning om PDF/UA
ISO-standarden för tillgängliga PDF-dokument och -formulär

PDF/UA in a Nutshell - Framsida - Bild     PDF/UA Flyer Framsida - Bild

(Klicka på bilderna ovan för nedladdning av dessa guider)



Livboj - Bild

    Behöver du hjälp med att skapa tillgänglig PDF enligt PDF/UA?

    Tillgänglig PDF (PDF/UA) säkerställer tillgänglighet till digital offentlig service för alla.

    Vi hjälper kunder att skapa önskad mängd av tillgängliga PDF-dokument,
    inifrån MS Office (Word and Powerpoint) och Adobe InDesign,
    eller från PDF-dokument genererade av andra programvaror.


    Intressant?




Mer information och resurser

PDF/UA - Ikon


För mer information kontakta NewFormat


NewFormat AB
Smörblommegränd 14, SE-165 72 Hässelby (Stockholm), Sweden
tel:+46 (0)70 631 53 01

All content © copyright 2008-2025 NewFormat AB. All rights reserved.
All product names, trademarks and registered trademarks
are property of their respective owners.



PDF/UA - Icon
Tillgänglig PDF