NewFormat logo


OpenFormat logo
Ingår i NewFormat AB portal



Swedish Flag             UK Flag



    OpenFormat     Produkter och tjänster     Erbjudanden / Kampanjer / Priser     Guider och datablad    



Kontaktformulär             Hem/NewFormat



NewFormat AB

PDF-standarder får världen att fungera




Vi gör PDF information permanent tillgänglig, sökbar, läsbar och
återanvändbar för framtiden och för så många som möjligt.

Vi lämnar ingen fil i sticket.

Vi skapar tillgänglig PDF enligt ISO-standarden PDF/UA.


Våra lösningar baseras på
erkända ISO-standarder baserade på PDF-teknik
och beprövad, tillförlitlig och högtillgänglig programvara från
leverantörer som är medlemmar i PDF Association.




Tillgänglighet - Ikon

Tillgänglig PDF


En PDF/UA-kompatibel PDF kan vara precis lika
tillgänglig som en WCAG-kompatibel webbplats




Varning - Ikon

Otillgängliga PDF-dokument
kan utgöra diskriminering


    Tillgång till digital offentlig information är en grundläggande rättighet för alla;
    även tillgång till digital information i form av myndigheters PDF-dokument
    utgör digital offentlig service.

    EU:s webbtillgänglighetsdirektiv garanterar att alla användare,
    oavsett funktionsförmåga, har lika tillgång till information och
    funktionalitet på webben; implementerat som svensk lag 2019:
    "Lag om tillgänglighet till digital offentlig service",
    även känd som "DOS-lagen".


    Barriärer som förhindrar interaktion med eller tillgång
    till en webbplats innehåll kan utgöra diskriminering.

    Att se till att digitala dokument är tillgängliga för alla
    är inte bara en bra idé: det är faktiskt helt enligt gällande lag.

    Svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    syftar till att motverka diskriminering.
    Myndigheter har ett särskilt ansvar att följa lagen.

    Myndigheter är skyldiga att skaffa sig den kunskap som behövs.

    Det här är inget som svenska myndigheter
    kan välja att göra eller inte göra.

    Alternativet att bara välja bort att publicera
    digitalt tillgängliga dokument finns inte!


    En myndighet som publicerar otillgänglig digital information
    undanhåller därmed information som är avsedd för alla
    medborgare från att nå ut just till alla medborgare;
    vilket i sig kan utgöra en form av diskriminering.

    Det kan dessutom utgöra en form av lagtrots.

    Det behöver inte vara så.


    Webbplatser som publicerar otillgängliga dokument kan således
    utgöra en betydande riskfaktor även om webbplatsägaren har
    åtgärdat webbplatsens HTML-innehåll.

    Undvik rättsliga risker och tvister genom att se till att även
    digitala PDF-dokument är tillgängliga för alla personer;
    med eller utan funktionsvariation.


    I media publiceras mängder av rapporter med s.k. "topplistor" där
    myndigheters och näringslivsverksamheters webbplatser rangordnas
    efter hur digitalt tillgängliga de är.

    Det förefaller dock som att dessa topplistor endast granskar
    webbplatsernas HTML-baserade innehåll och helt utelämnar
    webbplatsernas dokumentbaserade innehåll.

    Vilket inte ger ett korrekt bild eftersom det ger webbplatsernas
    huvudmän intrycket att allt är frid och fröjd och att deras webbplatser
    fullt ut stöder tillgänglighetskraven enligt DOS-lagen.

    Men DOS-lagen kräver faktiskt att även publicerade digitala dokument
    skall vara utförda som tillgängliga digitala dokument.


    Vi har därför valt att granska och här nedan rapportera om
    hur väl offentliga webbplatsers publicerade dokument är
    utförda som digitalt tillgängliga dokument.
    Vi har granskat ca 250 svenska webbplatser och på EU-nivå,
    med totalt ca 3.000 publicerade dokument som är baserade på PDF-teknik.

    Granskningsresultaten är dock så pass nedslående att det inte går att
    använda begreppet "topplistor", det är snarare fråga om "kalkonlistor",
    eftersom myndigheternas offentliga webbplatser (ännu i november 2024)
    fullkomligen översvämmas av digitalt otillgängliga PDF-dokument
    - helt i strid mot DOS-lagens krav.


    Snabblänkar:





Varning - Ikon

Sverige som nation är bunden till
internationella regelverk för tillgänglighet för alla


    Sverige som nation är bunden till:

    • FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna,

    • FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionshinder,

    • svensk diskrimineringslag, och

    • EU:s webbtillgänglighetsdirektiv implementerat som
      svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
      (SFS 2018:1937 & SFS 2018:1938)

    Deklarationer, konventioner, direktiv och lagar som är teknikneutrala.
    Oavsett vilken teknik som valts för en digitalt baserad tjänst (webb/HTML, PDF,...)
    måste den vara publicerad i en form så att den är tillgänglig för alla i samhället.

    Myndigheter har även i rollen som arbetsgivare ansvar för att den
    anställdes arbetsmaterial är tillgängligt och väl fungerande.

    Den svenska statliga värdegrunden är baserad på våra grundlagar och lagar
    och därför har varje myndighetslednings ansvar att se till att myndighetens
    verksamhet bedrivs i enlighet med principerna och annan lagstiftning.

    Svenska myndigheter är således sedan länge bundna till att i sin dagliga
    praktiska verksamhetsutövning efterleva och tillämpa dessa regelverk.





Varning - Ikon

Svenska myndigheter publicerar varje år miljoner
otillgängliga PDF-dokument på sina publika webbplatser
i strid med gällande lagkrav

Verksamhetsdokument / PDF-dokument,
som tyvärr ej är digitalt tillgängliga för alla!


    Svenska myndigheter publicerar varje år miljoner
    PDF-dokument på sina publika webbplatser.

    Digitala PDF-dokument upptar en stora andel av informationsmängden
    på myndigheternas webbplatser för offentlig digital service.

    Tyvärr är än idag alltför många av dessa dokument utförda och
    publicerade som digitalt otillgängliga PDF-dokument och därmed
    är de helt oanvändbara för den avsedda målgruppen!


    Enligt kraven i svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    gäller att allt publicerat innehåll på offentliga webbplatser skall vara
    publicerat i en sådan form att det är digitalt tillgängligt för alla.
    Det gäller således både HTML-baserat innehåll samt
    dokument och presentationsbilder.


    Följande datum gäller för att leva upp till kraven:

    • Nya webbplatser: 23 september 2019

    • Befintliga webbplatser: 23 september 2020

    • Mobila applikationer: 23 juni 2021

    Ovan angivna lagkrav har nu varit i kraft i fler än 5 år.
    Trots det så inte efterlevs de inte av berörda svenska myndigheter.


    För att en PDF ska anses vara en digitalt tillgänglig PDF måste den uppfylla:


    Myndigheter, och övriga verksamheter som samverkar med offentlig sektor,
    och som ännu ej publicerar sina digitala PDF-dokument som tillgänglig PDF
    måste vidtaga nödvändigt tillgänglighetsarbete.

    Hur långt en myndighet/verksamhet kommit i sitt tillgänglighetsarbete
    är lätt att finna ut genom denna enkla tumregel:

    • Om verksamhetens kanske viktigaste dokumentet,
      den egna årsredovisningen(!), är utformad, distribuerad och
      publicerad som digitalt otillgänglig PDF, är det en tydlig indikation
      på att även verksamhetens alla övriga PDF-dokument är
      publicerade som otillgänglig PDF.

    • Som en första omedelbar åtgärd rekommenderar vi att
      åtminstone den egna årsredovisningen, omgående skapas,
      distribueras, delas och publiceras i form av digitalt tillgänglig PDF.
    • (Obs!
      När tvingande lagar träffar en myndighet inom offentlig sektor
      är det myndighetens ledning som är den primära mottagaren.
      Utifrån sitt helhetsansvar för hela verksamheten skall den
      se till att nya lagar implementeras och all verksamhet som
      påverkas skall ledas genom förändringen.

      Att en myndighetsledning inte förstår att de fått ett nytt regelverk
      (i detta fall DOS-lagen) som ytterst gäller dem och vilka förändringar
      de behöver göra i verksamheten med nya övergripande policies och
      riktlinjer är klandervärt.

      Alla uppgifter i en myndighets årsredovisning skall ha kvalitetssäkrats
      i flera led, från avdelningschef till generaldirektör.
      Innan den skickas in undertecknas den av hela myndighetens styrelse,
      som på heder och samvete "intygar att årsredovisningen ger
      en rättvisande bild av verksamhetens resultat".

      Eftersom årsredovisningen typiskt både publiceras på myndighetens
      och uppdragsgivarens/ansvarigt departements webbplatser,
      skall den även enligt DOS-lagen vara utförd/publicerad i ett format
      så att den är digitalt tillgänglig för alla personer.
      Om ej skall myndighetschef och styrelse hållas ansvariga.)


    Tips:
    Behöver din verksamhet hjälp och vägledning med att
    komma igång med att skapa tillgänglig PDF, kan vi hjälpa till.

    Om du vill få en inblick i vad du bör tänka på innan du skapar
    digitalt tillgängliga dokument, och få en god förståelse för vad
    som kan gå fel, inklusive vanliga fel att ta lärdom av,
    vänligen kontakta oss.

    Vi kan visa dig många typiska exempel på helt otillgängliga
    digitala PDF-dokument/presentationsbilder som än idag
    publiceras på våra offentliga myndigheters webbplatser;
    verkliga fall på EU-nivå, och på svenska nationella,
    regionala och kommunala webbplatser.

    Dokument som tyvärr inte är tillgängliga för alla, helt i strid med gällande lag,
    och hur dessa dokument kan åtgärdas/göras digitalt tillgängliga:




PDF/UA - Icon

Tillgänglig PDF
Enkelt att validera PDF-dokument
för överensstämmelse med PDF/UA


    PDF-dokument kan enkelt testas/verifieras mot hur väl de uppfyller
    ISO-standarden 14289, PDF/UA, för tillgänglig PDF.

    Verifiering av överensstämmelse med ISO-standarden PDF/UA,
    kräver alltid minst två stadier av validering:

    1. ett programmatiskt syntaktiskt test, som kan utföras av en programvara, och

    2. ett interaktivt semantiskt test, manuellt utfört av en människa.

    PDF-dokumentens syntaktiska överensstämmelse med PDF/UA
    kan kontrolleras med flera pålitliga testverktyg.
    Vi rekommenderar alltid användning av mer än ett testverktyg,
    exempelvis:


    Om PDF-dokumentet ej klarar PDF/UA-valideringen:

    • Publicera ej dokumentet på verksamhetens publika webbplatser.
      Acceptera ej dokumentet, returnera det till ansvarig instans för åtgärd
      - Gör om, gör rätt!


    Intressant?





Vanliga fel i digitalt otillgängliga PDF-dokument

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner     PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

Överensstämmelse med ISO-standarden PDF/UA
är en förutsättning för att digitala PDF-dokument
skall vara digitalt tillgänglighet för alla.


    Att PDF-dokument uppfyller ISO-standarden
    PDF/UA för universellt tillgänglig PDF är en tydlig
    bekräftelse på att ett visst PDF-dokument
    uppfyller höga krav på digital tillgänglighet.

    PDF/UA definierar de tekniska krav som måste beaktas för att
    PDF-dokument skall vara tillgängliga för alla i samhället;
    med eller utan funktionsvariation.

    PDF/UA-standarden specificerar HUR relevant PDF-innehåll
    (såsom semantiskt innehåll, textinnehåll, bilder, formulärfält,
    kommentarer, bokmärken och metadata)
    skall användas i PDF/UA-kompatibla dokument.

    Ett väl strukturuppmärkt ("vältaggat") PDF-dokument är en
    förutsättning för att göra innehållet tillgängligt för alla
    samt för att tekniska hjälpmedel såsom skärmläsare
    skall fungera för personer med funktionsvariation.

    En annan fördel är att sökmotorer (SEO) lättare hittar
    information i dokument som är vältaggade.

    Även automatiserad extrahering av information-/texinnehåll ur
    PDF-dokument är lättare att utföra med vältaggade PDF-dokument:


    Ett digitalt tillgängligt PDF-dokument måste på ett
    korrekt sätt vara taggat med specifika strukturtaggar för att
    möjliggöra att användare med behov av tekniska hjälpmedel skall
    kunna navigera i dokumentet och ta del av dokumentets innehåll,
    utan att behöva begära hjälp av utomstående.

    Saknas dessa taggar, eller om dessa inte är korrekt åsatta enligt
    ISO_standarden PDF/UA, fungerar inte det tekniska hjälpmedlet
    och PDF-dokumentet förblir ett digitalt otillgänglig PDF-dokument
    - som därmed är helt oanvändbart för alla användare.


    Vanliga taggningsfel i digitalt otillgängliga PDF-dokument:

    • PDF-dokumentet är helt otaggat

    • Objekt saknar taggning

    • Felaktigt huvudspråk angivet

    • Textobjekt i annat språk än huvudspråk ej korrekt taggat

    • Dokumentet saknar titel

    • Första inledande rubrik är ej taggat som "H1"

    • Överhoppade rubriknivåer
      (ex.vis: H1 följs av H4, istället för H1, H2, H3, H4)

    • Felaktig tagg angiven som strukturelement

    • Dokumentinnehåll varken taggat som
      riktigt informationsinnehåll eller som dekorativt innehåll

    • Felaktig läsordning och navigering (till följd av felaktig taggning)

    • Felaktig användning av strukturelement för matematiska formler

    • Rubrikceller i tabeller saknar tillhörande underceller

    • Oregelbundna tabeller

    • Bilder, figurer och grafiska element saknar alternativ text

    • Begränsningsram för ett figurelement saknas;
      figuren kan inte återges korrekt i alternativa presentationer

    • Kommentarer saknar alternativ beskrivning

    • Länkar utan beskrivande text

    • Använda teckenuppsättningar ("fonter") utelämnade

    • Angivna tecken går ej att mappa till Unicode-tecken

    • PDF/UA-identitetsflagga saknas, alternativt felaktigt angiven




Unik tillgänglighetsgranskning av otillgängliga PDF-dokument
från svenska myndigheters webbplatser.

Publicerade i strid med gällande svensk tillgängliglighetslag.

Varning - Ikon

PDF/UA Foundation, PAC PDF/UA-1 kontroll, Fel, Denna fil är uppfyller inte PDF/UA-1 , Ej tillgänglig PDF - Banner     PDF/UA Foundation, PAC WCAG 2.1 AA kontroll, Denna fil är uppfyller inte WCAG 2.1 AA, Ej tillgänglig PDF - Banner

Granskningen omfattar
ca 3.000 centrala och viktiga PDF-dokument
från ca 250 myndigheter

Dokument som varken uppfyller tillgänglighetskraven
för digitala dokument enligt
EU:s webbtillgänglighetsdirektiv
eller
svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service


Varför tillåts att myndigheter som omfattas av DOS-lagen
fortfarande publicerar otillgängliga webbplatser och myndighetsdokument?

Varför bryr sig ingen? Var är ansvarstagandet?
Vem är ansvarig? Vem skall ställas till svars?


    Det har gått mer än 5 år sedan
    svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
    antogs av Sveriges riksdag.

    Det är således hög tid utvärdera och publikt rapportera om
    hur väl berörda myndigheter lever upp till lagens krav.

    Vi har sedan 2018 löpande granskat ca 3.000 PDF-dokument,
    som publicerats av ca 250 offentliga myndigheter,
    med avseende på hur väl dokumenten uppfyller kraven på att vara
    utförda, delade och publicerade som digitalt tillgängliga PDF-dokument.

    De undersökta PDF-dokumenten har laddats ned från myndigheternas
    offentliga webbplatser på EU-nivå, från svensk nationell/statlig nivå
    samt från regional och lokal/kommunal nivå.


    Vår granskning är förmodligen den mest omfattande som
    genomförts i Sverige och norra Europa angående hur väl
    Sveriges offentliga myndigheter bryr sig om att följa gällande
    tillgänglighetslagar för digitala dokument.

    Resultatet av granskningen är tyvärr mycket nedslående.
    Baserat på den stora mängd av myndighetetswebbplatser och
    myndighetsdokument som granskats kan vi med bestämdhet fastslå:

    • Granskningen visar entydigt att berörda svenska myndigheter
      fullkomligen struntar i att följa svensk lag om tillgänglighet
      till digital offentlig service (DOS-lagen) för digitala dokument;


    • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
      tillsynsmyndighet för att DOS-lagen efterlevs
      av svenska offentliga myndigheter,
      saknar förmåga att nöjaktigt utföra sitt tillsynsuppdrag,
      (detta bekräftas även i DIGG:s årsredovisning 2023).


    • 2025 träder EUs tillgänglighetsdirektiv i full kraft i Sverige
      där tillgänglighetskraven är utökade och än skarpare.
      Utgående ifrån hur dåligt svenska myndigheters webbplatser idag
      är webbtillgänglighetsanpassade är det mycket osannolikt att
      myndigheternas övriga produkter och tjänster kommer att uppfylla
      tillgänglighetsdirektivets krav 2025.


    Oavsett granskad nivå, EU-nivå eller på svensk nivå,
    publicerar de viktigaste offentliga verksamheterna såsom
    Europaparlamentet och Europeiska rådet och kommissionen, AccessibleEU,
    Sveriges riksdag, regering/regeringskansli, departement, fackmyndigheter,
    samt svenska regionala och kommunala myndigheter helt ogenerat
    otillgängliga dokument på sina webbplatser.

    Precis som om EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och
    svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)
    inte gäller för just dem.


    Värt att förvånas över:
    ISO-standarden PDF/UA för universellt tillgänglig PDF antogs redan 2012.

    Trots det är:

    • EU:s webbtillgänglighetsdirektiv

    • EU:s tillgänglighetsdirektiv

    och motsvarande svenska lagar:

    • svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)

    • svensk lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet

    utförda och publicerade som digitalt otillgängliga PDF-dokument.


    Rimligen borde dessa PDF-dokument, som fokuserar just på
    "tillgänglighet för alla personer till digital information,
    offentlig service, produkter och tjänster", vara utformade och
    publicerade som digitalt tillgängliga PDF-dokument enligt den
    globalt accepterade ISO-standarden PDF/UA för universellt tillgänglig PDF.

    Häpnadsväckande att man varken på högsta EU-nivå eller högsta
    svenska nivå förstår innebörden av antagna tillgänglighetsdirektiv/-lagar
    samt omvärldens förväntningar på att dessa övergripande instanser
    själva verkar och agerar som exemplariska förebilder.


    Tidsbrist:
    5 år är en lång tidsperiod, det kan således ej hänvisas till tidsbrist.
    Myndigheterna har haft mycket gott om tid att anpassa sin verksamhet
    och implementera nödvändiga relevanta kvalitetssäkringsåtgärder
    som säkerställer att myndigheternas digitala kommunikation uppfyller
    gällande lagkrav för offentliga webbplatser och andra kanaler,
    d.v.s. att webbplatserna och där publicerad information skall vara
    utformad som digitalt tillgänglig.


    Särbehandling:
    Myndigheter som ännu inte förmår uppfylla DOS-lagens krav
    att tillhandahålla digitalt tillgängliga PDF-dokument försöker gärna
    "runda" DOS-lagen genom att på sin webbplats uppmana användare att:

    • "Klicka här för utskrift av PDF-dokumentet"

    • "Kontakta oss för att få en tillgänglig PDF"

    Vilket föranleder följande frågor:

    • Varför skall just användare som behöver
      ett tekniskt hjälpmedel för att läsa upp/ta del av
      informationen i myndighetens PDF-dokument:

      • först skriva ut PDF-dokumentet på papper?

      • tvingas ställa sig i kö (under ospecificerad tidsperiod)
        för att invänta att myndigheten behagar tillhandahålla
        önskat dokument i form av ett digitalt tillgängligt PDF-dokument?

      • hur skall användaren då kunna agera om myndighetsdokumentet
        rör ett ärende där användaren ombedes att omedelbart svara
        eller bekräfta en tidsbokning?


    Bristande resurser:
    Inte heller kan det vara en fråga om bristande resurser inom offentlig sektor.
    Enligt Statskontorets rapport "Statsförvaltningen i korthet", 2024-06-14,
    fanns det den första januari 2024 enbart under den svenska regeringen:

    • 367st myndigheter

    • med totalt ca 257.000st årsarbetskrafter

    En inte helt obetydlig resurs att involvera i statsförvaltningens
    tillgänglighetsarbete (i det arbetet skall ingå som ordinarie uppgift att
    tillgänglighetsvalidera alla digitala dokument innan de publiceras).

    Med dessa stora resurser i ryggen är det förvånansvärt att så många
    statliga myndighetswebbplatser fortfarande inte uppfyller DOS-lagen.


    Vår granskning visar tydligt att Sveriges riksdag, regering/regeringskansli,
    departement, tillsynsmyndigheten Myndigheten för digital förvaltning (DIGG),
    samt övriga fackmyndigheter, medvetet och systematiskt bryter mot
    DOS-lagen till följd av ett bristande kvalitetsarbete.
    Därmed motarbetar de med full kraft det offentliga tillgänglighetsarbetet!

    Anmärkningsvärt är dessutom att många myndigheter påstår att
    deras publicerade PDF-dokument är "tillgänglighetsanpassade"
    trots att så inte är fallet (det är väldigt enkelt att kontrollera).


    Enligt DOS-lagen har användare möjlighet att anmäla en offentlig
    aktör/myndighet som man anser inte lever upp till DOS-lagens krav.
    En anledning kan vara att anmälaren anser att webbplatsen bryter
    mot DOS-lagen; dvs att myndigheten förmodligen begår ett lagbrott.
    Anmälan kan göras till den legalt ansvarige, dvs till gd för myndigheten,
    via myndighetens registrator.

    Eftersom gd/myndighetschef är den ende befattningshavaren inom
    myndigheten som är legalt ansvarig för myndighetens verksamhet
    är det rimligt att gjord anmälan om förmodat lagbrott besvaras på ett
    transparent sätt av just ansvarig gd/myndighetschef.
    Lämpligen som ett publikt uttalande om varför myndighetschef
    avsiktligt valt att inte efterleva DOS-lagen.
    För trovärdighetens skull är det viktigt att ett sådant uttalande
    inte göms undan i en bisats i myndighetens interna system,
    e-post, tillgänglighetsrapport eller årsredovisning.
    Även departementchef och den vid tidpunkten ansvariga
    tillsynsmyndigheten för DOS-lagens efterlevnad
    skall informeras i dessa fall.

    Vår praktiska erfarenhet av denna typ av anmälningar
    är att en myndighet inte sällan istället låter sin
    kommunikationsavdelning, eller t.o.m. webbansvarige(!),
    besvara gjorda anmälningar om förmodat lagbrott
    vilket är oacceptabelt då dessa enheter/befattningshavare
    inte är det minsta legalt ansvariga för myndighetens verksamhet.


    Enligt DOS-lagen skall en myndighet på sin hemsida
    även publicera en obligatorisk tillgänglighetsrapport.
    I den rapporten skall myndigheten förklara vilka delar av webbplatsens
    innehåll och funktioner som är tillgängliga samt var det fortfarande behövs
    förbättringar för att uppfylla DOS-lagens krav på digital tillgänglighet.

    I praktiken används dock tillgänglighetsrapporterna alltför ofta
    för att skyla över myndighetens oförmåga att vidtaga adekvata
    åtgärder för att uppfylla DOS-lagen.

    Granskning av innehållet i typiska tillgänglighetsrapporter visar att
    myndigheterna gärna åberopar undantag från att följa DOS-lagens krav.
    Man vill gärna ge sken av att man aktivt arbetar med "utmaningen" och
    att webbplatsen inom kort skall uppfylla DOS-lagens krav.

    Problemet med det är att man skriver så i sina tillgänglighetsrapporter,
    inte bara en gång, utan år efter år, och utan att DIGG ingriper.

    Ett klart trovärdighetsproblem för berörda myndigheter,
    och framför allt för tillsynsmyndighetens, DIGG:s,
    förmåga att utföra sitt uppdrag.


    När Sveriges viktigaste och mest centrala myndighetsverksamheter,
    anger tonen genom att systematiskt låta bli att följa DOS-lagen,
    utan påföljder, följer övriga offentliga myndigheter efter.

    De tycks resonera så här:
    "Så gör alla".
    "När ingen central myndighet bryr sig,
    inte ens tillsynsmyndigheten DIGG,
    varför skall då just jag som ansvarig myndighetschef/gd
    bry mig om att följa DOS-lagen?".

    Ingen bryr sig, inte ens Sveriges riksdag,
    regering/regeringskansli eller departement,
    eller myndigheter med särskilda gransknings-/tillsynsuppdrag.

    Inte heller media granskar och rapporterar om detta.

    Utan livet bara fortsätter som vanligt....

    Så kan det naturligtvis inte få fortsätta!


    Direkt ansvariga för att dessa missförhållanden fortfarande pågår är förstås
    respektive myndighetschef/gd inklusive ledamöter i myndighetsstyrelse.


    Vilka granskande organ och befattningshavare
    skall ställas till svars när svensk lag inte efterföljs av
    våra valda församlingar och offentliga myndigheter?

    • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), www.digg.se,
      är utsedd till att agera tillsynsmyndighet för
      DOS-lagens efterlevnad;
    • DIGG hanterar alla ärenden som rör digital tillgänglighet och
      dit övriga myndigheter och allmänhet skall inrapportera
      iakttagelser/anmälningar om otillgängliga webbplatser.

      DIGG ska samordna och stödja den förvaltningsgemensamma
      digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen
      mer effektiv och ändamålsenlig.

      Med den offentliga förvaltningen avses
      kommuner, regioner och statliga myndigheter,
      med undantag av förtroendevalda församlingar såsom
      Regering/Regeringskansli/Riksdagen, Säkerhetspolisen,
      Fortifikationsverket, Försvarshögskolan samt
      myndigheter som hör till Försvarsdepartementet.

      DIGG får följaktligen inte tillgänglighetsgranska Sveriges
      mest centrala offentliga verksamheter/myndigheter;
      vilket synes motverka berättigad tillsyn och granskning av dessa.

      Denna avgränsning är förmodligen hela förklaringen till varför DIGG
      endast utdelat vitesförelägganden till relativt små kommunala aktörer
      (med begränsade egna resurser) samtidigt som riksdag,
      regering/regeringskansli, departement och fackmyndigheter
      helt oblygt fortsätter att publicera otillgängliga webbplatser och
      otillgängliga digitala dokument!



      Men tyvärr, DIGG är inget föredöme att hänvisa till
      när det gäller att tillgängliggöra myndighetsdokument.
      DIGG:s egen webbplats fullkomligen översvämmas
      av digitalt otillgängliga PDF-dokument!

      Värt att notera:
      DIGG, som utsedd expertmyndighet med tillgång till
      egen tillgänglighetsexpertis i sin linjeorganisation,
      förmår trots det inte att publicera sitt kanske viktigaste
      verksamhetsdokument, den egna årsredovisningen,
      som en digitalt tillgänglig PDF!


      Har DIGG rätt fokus och resurser och gör rätt prioriteringar
      för att nöjaktigt genomföra sitt tillsynsuppdrag?
      DIGG:s totala personalstyrka uppgår till ca 170 personer.
      Det "centrala tillgänglighets-teamet" som ansvarar för uppföljning
      av att DOS-lagen efterlevs av alla offentliga myndigheter utgörs av
      endast 4 personer (varav en specialist och tre granskare/handläggare;
      enligt av DIGG publicerad rekryteringsannons, per november 2024).

      Samtidigt skapar, delar och publicerar svenska offentliga myndigheter
      (på nationell, regional- och kommunal nivå) stora mängder av digitalt
      otillgängliga webbsidor, appar och digitala dokument varje år att
      utöva tillsyn över.
      Det skall ställas i relation till DIGG:s faktiska resurser och prioriteringar,
      faktiska utfärdanden av påpekanden och vitesförelägganden,
      samt faktiska antalet utförda ingående granskningsfall
      (se gärna DIGG:s årsredovisning 2023.)

      Vi ifrågasätter om DIGG gör rätt prioriteringar i sitt tillgänglighetsuppdrag.
      Att så många (de flesta) offentliga myndigheters webbplatser fortfarande
      är digitalt otillgängliga indikerar att DIGG misslyckats i sitt tillsynsuppdrag
      och våra myndigheters bristande vilja att efterleva DOS-lagen.


      Inte heller har DIGG förmått utfärda vitesförelägganden mot
      centrala myndigheter som de facto bryter mot DOS-lagens krav.

      Exempelvis accepteras att fackmyndighets gd tillåts lämna in
      digitalt otillgängliga årsredovisningar till ansvariga departementschefer.
      Otillgängliga årsredovisningar som i sin tur återpubliceras på
      respektive departements hemsidor.
      Helt i strid med DOS-lagens intentioner!

      Att DIGG och ansvariga statsråd accepterar, utan att reagera,
      att våra mest centrala och resursstarka offentliga verksamheter,
      fortfarande, efter mer än 5 år, medges låta bli att följa DOS-lagen
      är oacceptabelt och klandervärt!

      Det kan därmed ifrågasättas om nuvarande DIGG
      är den lämpligaste myndigheten för att nöjaktigt utöva
      tillsyn av DOS-lagens efterlevnad och genomslag.


      En annan möjlig väg att belysa om DIGG är den lämpligaste
      myndigheten för tillsyn av DOS-lagens efterlevnad är att
      göra en JO-anmälan av DIGG; med argumentet att det är
      ytterst tveksamt om DIGG i sin offentliga verksamhet
      följer och tillämpar svenska lagar och andra författningar
      på ett korrekt vis i sin tillsynsverksamhet.

      Pikant i det sammanhanget är att inte heller JO bryr sig om DOS-lagen;
      JO publicerar likaså en stor mängd otillgängliga digitala dokument
      på sin webbplats, www.jo.se.



    • Justitiekanslern (JK), www.jk.se,
      har till uppgift att granska att de som utövar offentlig verksamhet
      efterlever lagar och andra författningar och att de även
      i övrigt fullgör sina åligganden.
    • JK kan dock inte granska regeringen eller statsråd
      och inte heller riksdagens myndigheter eller anställda och
      uppdragstagare vid riksdagens myndigheter.



    • Justitieombudsmannen (JO), www.jo.se,
      eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet,
      granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler
      som styr deras arbete - särskilt sådana lagar som berör
      enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.
    • JO har till uppgift att på riksdagens vägnar utöva tillsyn över
      tillämpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra författningar.
      Tillsynen omfattar såväl domstolar och andra myndigheter
      som de anställda befattningshavarna.



    • Riksdagens konstitutions­utskott (KU),
      har till uppgift att granska att följer regeringen och ministrarna
      följer reglerna för regeringsarbetet.
      Konstitutionsutskottet är ett utskott i Sveriges riksdag
      med uppgift att bereda frågor och väcka förslag av
      konstitutionell och förvaltningsrättslig betydelse,
      samt att granska statsrådens tjänsteutövning och
      regeringsärendenas handläggning.

      Riksdagens ledamöter har rätt att anmäla
      ministrarna i regeringen till KU.
      Utskottet undersöker sedan om de ministrar
      som anmälts har gjort fel eller inte.



    • Riksrevisionen, www.riksrevisionen.se,
      kontrollerar att regeringen och statliga myndigheter sköter sitt arbete.
      Uppgiften är att granska vad statens pengar går till,
      hur de redovisas och hur effektivt de används.
    • Riksrevisionen undersöker om myndigheterna följer
      direktiv, regler och föreskrifter, om de når sina mål
      samt om statliga insatser är effektiva.

      Om Riksrevisionen finner brister rapporteras dessa tillsammans
      med rekommendationer för att förbättra verksamheten.



    • Statskontoret, www.statskontoret.se,
      arbetar för att främja en effektiv och demokratisk statsförvaltning
      och verkar som regeringens utredningsmyndighet.
      Statskontoret gör utredningar och utvärderingar inom alla sektorer
      genom att analysera, utvärdera och rapportera som underlag för
      effektivisering och omprövning av statlig verksamhet,
      utveckling av förvaltningspolitiken och att främja en god förvaltningskultur.
    • (Som utomstående betraktare vill man gärna tro
      att i begreppet "en god förvaltningskultur" ingår att
      svenska myndigheter följer svensk lag.)



    • Lagrådet (Justitiedepartementet), www.lagradet.se,
      är en svensk myndighet som granskar och yttrar sig över lagförslag
      efter anmodan från regeringen eller ett riksdagsutskott.
    • Lagrådet ska normalt höras över förslag till ändringar i de grundlagar
      som gäller tryckfriheten och yttrandefriheten i vissa medier och över
      förslag till lagar som berör enskilda människors fri- och rättigheter,
      deras personliga och ekonomiska förhållanden eller
      deras skyldigheter gentemot det allmänna.

      Lagrådet har bl.a. publicerat yttranden
      (i form av egna digitalt otillgängliga PDF-dokument)
      inför genomförandet av:

      • EU:s webbtillgänglighetsdirektvet (2018-06-20) och

      • tillgänglighetsdirektiv (2022-10-05)

      som svenska lagar.



    • Åklagarmyndigheten (Statsåklagaren), www.aklagare.se,
      är svensk statlig förvaltningsmyndighet med uppgift att bidra till
      att personer som begår brott ställs till ansvar för handlingarna
      och att detta sker på ett effektivt och rättssäkert sätt.


    Värt att uppmärksamma:
    Alla verksamheterna ovan
    DIGG, JK, JO, KU, Riksrevisionen, Statskontoret,
    Lagrådet och Åklagarmyndigheten publicerar än idag
    digitalt otillgängliga årsredovisningar, ämbetsberättelser,
    rapporter, granskningsbetänkanden och yttranden
    på sina respektive webbplatser!
    Helt i strid med DOS-lagens krav.


    Vi har inte funnit någon indikation på att någon av
    DIGG, JK, JO, KU, Riksrevisionen, Statskontoret,
    Lagrådet eller Åklagarmyndigheten intresserat sig för att
    utföra någon som helst form av myndighetsgranskning eller
    åtgärd på statlig nivå eller något yttrande avseende
    hur väl gällande webbtillgänglighetslag, DOS-lagen,
    efterlevs av statliga myndigheter.


    Sammanfattningsvis,
    DIGG, JK, JO, KU, Riksrevisionen, Statskontoret,
    Lagrådet och Åklagarmyndigheten har därmed tydliga
    trovärdighetsproblem och tycks sakna egen övertygande
    förmåga att fullt ut utöva tilldelade myndighetsuppdrag.



    Som sagt, över 5 år har gått sedan som DOS-lagen trädde i kraft.
    Trots det efterlevs den inte av berörda svenska myndigheter.

    Hur mycket längre tid skall de behöva för att uppfylla DOS-lagen?

    Det skall inte behöva utfördas speciella påpekanden
    till myndighetschefer/gd att följa gällande svensk lag;
    de är ju enligt Regeringsformen utnämnda till myndighetschefer
    av regeringen endast utifrån förtjänst och skicklighet.


    Varför bryr sig ingen? Var är ansvarstagandet?
    Det är inte kränkande att utkräva ansvar av myndighetschef/gd.
    Det finns ett regelverk, DOS-lagen, det är bara att följa den lagen.

    Var är det politiska ansvaret?

    Ytterst ansvariga för att utkräva ansvar är tidigare och nuvarande statsråd
    (för närvarande Erik Slottner, civilminister, Finansdepartementet, med ansvar för:
    "En välfungerande digitalisering inom offentlig förvaltning för att förbättra
    servicen för medborgare och öka effektiviteten hos våra myndigheter".


    Myndigheternas webbplatser brister bevisligen i förmågan att uppfylla DOS-lagen.
    Man har skapat en myndighets-/och förvaltningskultur som mer fokuserar på att
    runda DOS-lagen än att uppfylla dess krav för att motverka diskriminering.

    Att fortsätta med dagens ordning är inte ett alternativ.
    Nu behövs det en kraftfull uppstyrning av denna myndighetskultur.
    Det är dags för ett omtag där berörda myndigheter och befattningshavare
    utkrävs ett tydligt ansvarstagande för att uppfylla DOS-lagen.


    Förslag på omedelbara åtgärder:

    • Myndigheter skall inte tillåtas "runda" DOS-lagen.
      Förtydliga i respektive myndighets regleringsbrev och instruktion
      att svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service
      skall uppfyllas fullt ut för berörda myndigheters
      webbplatser, dokument och appar.
      Myndighetschef/gd som ej följer lagen,
      och därmed aktivt undviker sitt ansvarstagande,
      skall riskera rättsliga konsekvenser.


    • När myndighet/offentligt finansierad instans förser departement
      med digitalt otillgängligt dokument skall det ej accepteras
      utan omgående returneras till avsändande myndighet/instans
      för åtgärd: Gör om, gör rätt!
      (exempel på dokument: myndighets årsredovisning, remissvar, rapporter,...)


    • Reformera DIGG så att det blir en välfungerande och effektiv myndighet att
      "granska digital offentlig service som tillhandahålls av en offentlig aktör
      för att se om den lever upp till de krav som finns i lagen om tillgänglighet till
      till digital offentlig service" OCH utkräva ansvar av myndighetschefer som
      väljer att ej uppfylla DOS-lagens krav.

    • Alternativt utse annan tillsynsmyndighet för DOS-lagen (än DIGG) och förse
      denna myndighet med resurser att verkningsfullt utöva tillsynsuppdraget
      över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.




    Urval av offentliga myndigheter och verksamheter med
    offentlig finansiering som fortfarande (november 2024)
    aktivt och systematiskt publicerar digitalt otillgängliga
    PDF-dokument i stor mängd

    Dokument som därmed ej är digitalt tillgängliga för alla!

    Samt typiska kategorier av digitalt otillgängliga myndighetsdokument


    Det ryms inte att på denna webbsida lista alla
    otillgängliga myndighetsdokument som vi granskat.
    Vi avgränsar oss istället nedan till att peka ut en delmängd av
    viktiga offentliga myndigheter som än idag aktivt och systematiskt
    publicerar otillgängliga PDF-dokument på sina webbplatser,
    helt i strid mot EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och DOS-lagens krav,
    samt typer av digitalt otillgängliga PDF-dokument som de publicerar:


    • Europeiska Unionen / EU-nivå:

      • Europaparlamentets och rådet

      • Europeiska kommissionen / European Commission

      • Europiska revisionsrätten / European Court of Auditors (ECA)

      • AccessibleEU och AccessibleEU Sweden

      • ETSI (European Telecommunications Standards Institute)



    • Sverige - Nationell nivå:

      • Sveriges Riksdag


      • Sveriges Regering/Regeringskansli och departement
        (Utrikesdepartementet, Finansdepartementet, Försvarsdepartementet,
        Infrastrukturdepartementet, Justitiedepartementent (inkl. Lagrådet),
        Klimat- och näringslivsdepartementet, Kulturdepartementet,
        Socialdepartementet, Utbildningsdepartementet,....)


    • Sverige - Nationell nivå: Fackmyndigheter

      • Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)

      • Myndigheten för delaktighet (MFD)

      • Myndigheten för press, radio och tv (MPRT)

      • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

      • Myndigheten för tillgängliga media (MTM)

      • Arbetsförmedlingen (AF)

      • Barnombudsmannen (BO),

      • Digin.nu
        (Projekt stött av PTS, DIGG, MFD och MTM)

      • Digitaliseringsrådet
        (ingår under www.regeringen.se)

      • Diskrimineringsombudsmannen (DO)

      • Domstolsverket (Domstol)

      • Ekonomistyrningsverket (ESV)

      • eSam / eSamverka,
        Offentlig samverkan för ökad digitalisering

      • Försvarsmakten

      • Försäkringskassan (FK)

      • Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

      • Justitiekanslern (JK)

      • Justitieombudsmannen (JO)

      • Jämställdhetsmyndigheten

      • Konkurrensverket (KKV)

      • Konsumentverket (KO)

      • Kronofogdemyndigheten (Kronofogden)

      • Kungliga Biblioteket (KB,

      • Pensionsmyndigheten

      • Polismyndigheten (Polisen)

      • Post- och telestyrelsen (PTS)

      • Riksarkivet (RA)

      • Riksbanken

      • Riksrevisionen (RR)

      • Skatteverket (SKV)

      • Skolverket

      • Socialstyrelsen

      • Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)

      • Statskontoret

      • Säkerhetspolisen (SÄPO)

      • Universitets- och högskolerådet (UHR)

      • Universitetskanslerämbetet (UKÄ)

      • Upphandlingsmyndigheten (UHM)

      • Utbetalningsmyndigheten (UBM)

      • Valmyndigheten (VAL)

      • Vinnova, Sveriges Innovationsmyndighet

      • Åklagarmyndigheten

      • ...

           

    Typer av granskade digitalt otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av svenska offentliga myndigheter:

    • regeringsförklaringar,

    • årsredovisningar,

    • årsrapporter,

    • ämbetsberättelser,

    • arbetsordningar,

    • regleringsbrev,

    • SOU:er,

    • SFS-lagtexter,

    • budgetpropositioner och övriga propositioner,

    • motioner,

    • förordningar,

    • föreskrifter,

    • betänkanden,

    • remisser, remissvar, och yttranden,

    • avtal,

    • faktablad,

    • granskningsrapporter,

    • utredningar,

    • verksamhetsplaner,

    • fakturor,

    • orderbekräftelser,

    • kontoutdrag,

    • broschyrer/informationsmaterial,

    • protokoll,

    • frågeformulär,

    • ansökningsblanketter- och -formulär,

    • deklarationsunderlag, -blanketter och -guider

    • presentationsbilder,

    • informationsgrafik,

    • handledningar och guider

    • nyhetsbrev

    • valresultatrapporter,

    • valinformationsmaterial / -affischer,

    • ...

    Otillgängliga PDF-dokument vars offentliga huvudmän och utfärdare
    typiskt är positiva till digital tillgänglighet och ofta uttrycker stor empati
    för alla personer med funktionsvariation, men där de istället i sin
    dagliga gärning publicerar digitalt otillgängliga PDF-dokument.

    Otillgängliga PDF-dokument som därmed är helt oanvändbara
    för den avsedda målgruppen!

    Hur har dessa offentliga verksamheter resonerat när de publicerar
    dokument vars utförande förhindrar den målgrupp av personer som
    DOS-lagen värnar om att ta del av dokumentens innehåll?

    Sveriges myndighetschefer tycks inte acceptera att
    DOS-lagen är svensk lag som de måste leva upp till;
    trots att myndigheter har ett särskilt ansvar att följa lagen.





  • Sverige - Nationell nivå: Högskolor och universitet och otillgängliga PDF-dokument

  • Svenska högskolor och universitet som än idag aktivt och systematiskt
    publicerar otillgängliga PDF-dokument på sina webbplatser:

    • Försvarshögskolan (FHS)

    • Göteborgs universitet (GU)

    • Högskolan i Skövde (HiS)

    • Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)

    • Linköpings Universitet (LiU)

    • Luleå Tekniska Universitet (LTU)

    • Lunds universitet (LU)

    • Mittuniversitetet (MIUN)

    • Stockholms universitet (SU)

    • Umeå universitet (UmU)

    • Uppsala universitet (UU)

    • Örebro universitet (ORU)

    • ...


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av högskolor och universitet:

    • årsredovisningar,

    • hållbarhetsredovisningar,

    • verksamhetsresultat,

    • budgetunderlag,

    • planeringsunderlag,

    • verksamhetsplaner,

    • strategiplaner,

    • visionsdokument,

    • rapporter,

    • utvärderingar,

    • konsistorieprotokoll,

    • kvalitetspolicies,

    • utbildningskataloger,

    • studentkataloger,

    • tillgänglighetsrapporter,

    • granskningsrapporter,

    • kursplaner om digital tillgänglighet,

    • guider till utformning av avhandling,

    • broschyrer,

    • universitets-/högskolemagasin (tidskrifter),

    • ...




  • Sverige - Lokala / Regionala myndigheter och samverkande organ
    och otillgängliga PDF-dokument

  • Svenska lokala / regionala myndigheter och samverkande organ
    som än idag aktivt och systematiskt publicerar otillgängliga PDF-dokument
    på sina webbplatser:

    • Alingsås kommun

    • Digidel,
      samverkan mellan
      Digidelnätverket, Region Västernorrland (RVN),
      Föreningen Sambruk och Mittuniversitetet (MIUN)

    • Alingsås kommun,

    • Göteborgs stad,

    • Karlstads kommun,

    • Katrineholms kommun,

    • Kungsbacka kommun,

    • Malmö stad,

    • Norrköpings kommun,

    • Region Jönköpings Län (RJL),

    • Region Stockholm (RS),

    • Region Stockholm (RS), Regionarkivet,

    • Region Örebro Län (RÖL),

    • Region Östergötland (RÖ)

    • Region Östergötland (RÖ), Östgötatrafiken,

    • Länsstyrelsen Skåne,

    • Länsstyrelsen Uppsala län

    • Stockholm stad,

    • Sveriges kommuner och regioner (SKR),

    • Vara kommun,

    • Värmdö kommun,

    • Västerås stad,

    • Åstorps kommun,

    • ...


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av lokala / regionala myndigheter och samverkande organ:

    • årsredovisningar,

    • verksamhetsresultat,

    • budgetunderlag,

    • handlingsplaner,

    • verksamhetsplaner,

    • revisionsrapporter och -redogörelser,

    • bevarande- och gallringsplaner,

    • hållbarhetsredovisningar,

    • affärsplaner,

    • granskningsrapporter,

    • riktlinjer och regler för AI-användning,

    • riktlinjer digitala filer för långtidsarkivering,

    • presentationsbilder,

    • lokalförsörjningsplaner,

    • broschyrer,

    • hållbarhetsredovisningar,

    • resevillkor regiontrafik,

    • tåg- och busstidtabeller för regiontrafik,

    • utredningsrapporter,

    • funktionspolitiska uppdrag,

    • statistiska årsböcker,

    • kungörelser,

    • trygghetsprogram,

    • program för tillgänglighet och delaktighet,

    • brukarundersökningar funktionshinder,

    • översiktsplaner,

    • arkitekturpolicies,

    • guider för ledsagning,

    • visions- och möjlighetsplaner,

    • posters / affischer,

    • instruktioner för befattningshavare,

    • checklistor,

    • yttranden,

    • kommunmagasin (tidskrifter),

    • ...




  • Sverige - Politiska partier och otillgängliga PDF-dokument.

  • Politiska partier som än idag aktivt och systematiskt
    publicerar otillgängliga PDF-dokument på sina webbplatser.

    De politiska framför särskilt gärna att de bryr sig
    om medborgare med särskilda behov,
    just de som våra tillgänglighetslagar värnar om.

    Förvisso är inte de riksdagsrepresenterade politiska partierna
    offentliga myndigheter, men man kan ändå undra varför Sveriges
    tillgänglighetslagar helt gått partierna förbi.

    Trots att partierna varit med om att rösta fram våra
    tillgänglighets- och rättighetslagar i Sveriges riksdag, såsom:

    • svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)

    • svensk tillgänglighetslag (träder i kraft 2025),

    • lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS-lagen)

    Det tycks som att partiernas egna centrala kanslier
    är helt oinformerade om vad deras partier röstat fram;
    samt rimliga följdförväntningar på partiernas egna verksamheter.
    Riksdagsbeslut som rimligen borde ha gjort djupa avtryck på
    hur partierna själva kommunicerar med omvärlden.

    Ett tydligt exempel på detta:
    Partierna publicerade en mängd PDF-dokument på sina webbplatser
    inför bl.a. EU-valen 2018 och 2024 och riksdagsvalen 2020 och 2024.
    Symptomatiskt var inte ett enda valprogram, valmanifest,...
    med politisk parti som avsändare utfört som digitalt tillgänglig PDF!

    Valinformation som i praktiken var oanvändbar för många!

    Hur tänkte partistrategerna och kommunikationsansvariga
    att de därmed gav ALLA väljare likvärdig möjlighet att ta del av
    valmaterialets innehåll för att självständigt kunna agera på det
    - utan att behöva be utomstående om hjälp?


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av svenska politiska partier:

    • årsredovisningar,

    • budgetmotioner,

    • stadgar,

    • avtal,

    • arbetsordningar

    • partiprogram,

    • idéprogram / idéskrifter,

    • principprogram,

    • tillgänglighetspolicies och checklistor,

    • framtidsagendor,

    • färdplaner,

    • reformagendor,

    • promemorior,

    • handlingsprogram,

    • årsmötes- / rikstings- / landsmötes- / kongress- / stämmohandlingar,

    • remisser och remissvar,

    • manifest,

    • rapporter,

    • vitböcker,

    • faktablad / broschyrer,

    • funktionshindersprogram,

    • valplattformar,

    • valprogram,

    • valmanifest,

    • kampanjmaterial,

    • eftervalsanalyser / valutvärderingar,

    • granskningsrapporter,

    • presentationsbilder,

    • informationsgrafik,

    • studiematerial,

    • handledningar och guider

    • nyhetsbrev,

    • ...




  • Sverige - Intresse-/brukarorganisationer och otillgängliga PDF-dokument
  • De svenska tillgänglighetslagarna värnar specifikt om
    rättigheter för personer med funktionsvariationer;
    speciellt rätten till tillgänglig offentlig digital information.

    Ett flertal s.k. "intresse-/brukarorganisationer" har etablerats under
    årens lopp med det goda syftet att säkerställa att våra medborgerliga
    rättigheter gäller för alla medborgare, även de med funktionsvariation.

    Organisationerna verkar för personer med särskilda behov
    (just de personer som DOS-lagen och våra politiker
    så varmt säger sig värna om).


    Ofta distribuerar föreningarna sin föreningsinformation
    via hemsidor och elektroniska utskick till sina medlemmar
    i form av PDF-dokument.
    Men märkligt är attdessa PDF-dokument utformass
    och distribueras som otillgängliga PDF-dokument.
    Besynnerligt.

    Medlemmar undanhålles därmed viktig föreningsinformation.
    Om PDF-dokumenten istället distribueras/publiceras som
    tillgängliga PDF-dokument, enligt ISO-standarden PDF/UA (gällt sedan 2012),
    ges medlemmarna åtminstone möjligheten att med hjälp av tekniska hjälpmedel
    ta del av den PDF-baserade informationen utan hjälp av utomstående.

    Frågan måste ställas?
    Varför förhindra medlemmarna från att att del av viktig medlemsinformation?
    Varför inte istället använda modern PDF-teknik för att skapa och dela
    viktig och digitalt tillgänglig medlemsinformation?


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av svenska intresse-/brukarorganisationer:

    • årsredovisningar,

    • verksamhetsberättelser,

    • verksamhetsplaner,

    • föreningsstadgar

    • Rapporter om FN:s konvention om rättigheter
      för personer med funktionsnedsättning,
    • idéprogram / idéskrifter,

    • principprogram,

    • remissyttranden / -svar,

    • checklistor för tillgänglighet

    • guider för universell utformning,

    • skrivelser om otillgängliga valsedlar,

    • medlemsundersökningar,

    • medlemstidningar,

    • handlingsprogram,

    • årsmötes- / rikstings- / landsmötes- / kongress- / stämmohandlingar,

    • manifest,

    • rapporter,

    • handböcker,

    • faktablad / broschyrer,

    • funktionshindersprogram,

    • valplattformar,

    • valprogram,

    • valmanifest,

    • kampanjmaterial,

    • eftervalsanalyser / valutvärderingar,

    • granskningsrapporter,

    • presentationsbilder,

    • informationsgrafik,

    • studiematerial,

    • handledningar och guider,

    • nyhetsbrev,

    • förenings-/medlemsmagasin (tidskrifter),

    • ...




  • Sverige - Näringsliv / Industri / Bank, finans och försäkring och otillgängliga PDF-dokument

  • Den 28 juni 2025 träder den nya svenska tillgänglighetslagen i kraft.
    Lagen får direkt påverkan på det privata svenska näringslivet som
    leverantör av produkter och tjänster.

    Produkter och tjänster ska vara utformade så att de är tillgängliga för fler,
    till exempel äldre personer och personer med funktionsnedsättning.

    Produkter som omfattas är exempelvis datorer, smarttelefoner,
    kortläsare för betalning, bankomater samt biljettförsäljningsautomater,
    inchecknings­automater och interaktiva informationsskärmar på
    t.ex. flygplatser och tågstationer.

    Tjänster som omfattas är bland andra e-post,
    banktjänster för konsumenter, e-böcker och e-handelstjänster.


    Svenska näringsliv (industri, transport, bank, finans och försäkring,...)
    måste innan dess vidtaga drastiska åtgäder för anpassa sin verksamhet
    för att tillgodose kraven på digitalt tillgänglig information i sin kontakt
    med kunder/konsumenter; såsom digitalt tillgängliga kvitton, fakturor,...
    utförda som tillgängliga PDF-dokument.


    (Ja, det stämmer,
    PDF-standarden har robust stöd för

    vilket är godkänt i bl.a. Tyskland och Franrike.)


    Typer av granskade och otillgängliga PDF-dokument
    publicerade av svenskt näringsliv, industri, bank, finans och försäkring:

    • årsredovisningar / Annual Reports,

    • verksamhetsberättelser,

    • hållbarhetsrapporter / Sustainability Reports,

    • klimatrapporter,

    • strategiplaner,

    • färdplaner,

    • investeringsbehov och -planer,

    • kundmagasin (tidskrifter),

    • faktablad,

    • rapporter,

    • trendrapporter,

    • pressmeddelanden,

    • broschyrer och foldrar,

    • aktieprospekt / Prospectus, Public Offers,

    • guider / handledningar,

    • checklistor,

    • tekniska specifikationer,

    • kurskataloger, lärarhandledningar och lektionsmaterial,

    • remissvar (generellt),

    • remissvar om tillgänglighetsdirektiv och -lag

    • offerter,

    • orderbekräftelser,

    • fakturor,

    • leveransbesked,

    • presentationsbilder,

    • guider för att skapa tillgängliga tjänster,
      dokument, formulär och blanketter

    • guider för att skapa tillgänglig webb,

    • guider för att skapa tillgänglig video,

    • e-böcker,

    • standarder för universell utformning
      av produkter, varor och tjänster,

    • AI-användning inom näringslivet,

    • ...




PDF/UA - Ikon

Rekommenderad läsning om PDF/UA
ISO-standarden för tillgängliga PDF-dokument och -formulär

PDF/UA in a Nutshell - Framsida - Bild     PDF/UA Flyer Framsida - Bild

(Klicka på bilderna ovan för nedladdning av dessa guider)



Livboj - Bild

    Behöver du hjälp med att skapa tillgänglig PDF enligt PDF/UA?

    Tillgänglig PDF (PDF/UA) säkerställer tillgänglighet till digital offentlig service för alla.

    Vi hjälper kunder att skapa önskad mängd av tillgängliga PDF-dokument,
    inifrån MS Office (Word and Powerpoint) och Adobe InDesign,
    eller från PDF-dokument genererade av andra programvaror.


    Intressant?




Mer information och resurser

PDF/UA - Ikon


För mer information kontakta NewFormat


NewFormat AB
Smörblommegränd 14, SE-165 72 Hässelby (Stockholm), Sweden
tel:+46 (0)70 631 53 01

All content © copyright 2008-2024 NewFormat AB. All rights reserved.
All product names, trademarks and registered trademarks
are property of their respective owners.



PDF/UA - Icon
Tillgänglig PDF