Alla medborgare har rätt till att kunna ta del av alla typer av
offentlig information; både i analog och digital form.
Barriärer som förhindrar interaktion med eller tillgång till digitala
dokument eller webbplatser kan betraktas som diskriminering.
Om ett digitalt dokument inte kan läsas och navigeras av alla,
inklusive personer med synnedsättning eller andra funktionshinder,
då är det inte ett digitalt tillgängligt dokument.
Det är heller inte ett användbart dokument för alla.
För att ett digitalt dokument skall vara användbart för alla
krävs att det åtminstone är utfört som ett digitalt tillgängligt dokument.
Sverige som nation är bunden till internationella och svenska
regelverk för att tillförsäkra tillgänglighet för alla:
- FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna,
- FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionshinder,
- svensk diskrimineringslag,
- lag om offentlig upphandling,
- arbetsmiljölag,
- språklag,
- EU:s webbtillgänglighetsdirektiv implementerat som
svensk lag om tillgänglighet till digital offentlig service,
SFS 2018:1937 & SFS 2018:1938.
Obs! Lagen gäller även äldre digitala dokument om de behövs
för att myndigheten skall kunna utföra sitt uppdrag.
SFS2018-1938 säger:
"2 § Lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service
är inte tillämplig på digital service som utgörs av
1.filformat för dokument som offentliggjorts före den
23 september 2018, om sådant innehåll inte behövs för
att genomföra de aktiva administrativa förfaranden som
följer av den berörda offentliga aktörens uppgifter,...."
Dessutom,
enligt Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG:s) tolkning:
"Oavsett om det finns ett tillgängligt alternativ i form av en
e-tjänst ska dokument som används i verksamheten följa
kraven på tillgänglighet."
- kommande: EU:s Tillgänglighetsdirektiv (2025)
Deklarationer, konventioner, direktiv och lagar som är teknikneutrala.
Svenska myndigheter är således sedan länge bundna till att i sin dagliga
praktiska verksamhetsutövning efterleva och tillämpa dessa regelverk.
Myndigheter har även i rollen som arbetsgivare ansvar för att den
anställdes arbetsmaterial är tillgängligt och väl fungerande.
Vad är digital tillgänglighet?
Digital tillgänglighet innebär fullständigt barriärfri tillgång till
all information som kan nås via en dator eller mobil enhet.
Så oavsett om det är en webbplats, mobilapp,
webbseminarium eller ett dokument,
allt ska vara tillgängligt för alla.
PDF vs Webb - Viktiga skillnader att beakta
Idag är HTML-baserade webbsidor mer kapabla och dynamiska än någonsin,
men de är inte mer "dokument" än de var när World Wide Web
lanserades på 1990-talet.
Sedan lanseringen av Portable Document Format (PDF) 1993,
fortsätter användningen av PDF och antalet PDF-tillämpningar att växa.
Det beror på att PDF-tekniken; som ett självständigt (self-contained),
pålitligt och flexibelt portabelt dokumentformat,
är nyckeln till digital transformation.
PDF gör vad andra webbtekniker inte gör.
Följaktligen konkurrerar inte PDF med HTML;
PDF kompletterar HTML.
W3C/WCAG är ett brett utbud av rekommendationer för
att göra webbinnehåll mer tillgängligt för alla.
W3C/WCAG är tekniskt neutralt och handlar i allmänhet om webbinnehåll;
WCAG tar inte direkt upp offline-dokument, vilket gör direkt tillämpning av
WCAG:s regler och tekniker på PDF mindre självklar.
Eftersom WCAG i grunden är inriktat på webbinnehåll snarare än
webboberoende innehåll, kan WCAG vara svårt att applicera på PDF,
varför det är värdefullt att börja med att beakta grundläggande skillnader:
- En webbplats består i allmänhet av en eller flera webbsidor som i sin tur
består av flera HTML-filer, CSS, databasposter, skript och andra källor.
Även om länkar underlättar presentationen av webbsidor som
en del av hela innehållet är varje webbsida en oberoende enhet
som definieras av dess URI.
- Ett PDF-dokument är däremot en enda fil som innehåller
alltifrån en sida till tusentals (eller till och med miljontals) sidor
med text, grafik, kommentarer och annat innehåll.
Kan en PDF vara tillgänglig för alla?
Ja, självklart!
- En PDF/UA-kompatibel PDF kan vara precis lika
tillgänglig som en WCAG-kompatibel webbplats!
Filtypstekniker såsom PDF och HTML är som standard inte tillgängliga.
En PDF kan göras till en tillgänglig PDF, precis som en
HTML-baserad webbsida kan göras tillgänglig.
Sanningen är att tillgänglighet inte är beroende av filtyp,
utan av det arbete som utförts för att göra filtypen tillgänglig.
Varken PDF-dokument eller HTML-sidor blir tillgängliga
på grund av deras förmåga att bli tillgängliga.
De blir tillgängliga till följd av ett kompetent utfört anpassningsarbete.
En HTML-sida utan det arbetet är otillgänglig oavsett dess förmåga.
Naturligtvis gäller även detta för ett PDF-dokument.
PDF-specifikationen innehåller robust stöd för tillgänglighet.
Tillgängligheten för en enskild PDF-fil beror på hur väl
dokumentets skapare har förberett filen för tillgänglighet.
Hur väl slutanvändaren upplever att filen är tillgänglig
beror på hur bra PDF-visningsprogrammet stöder
tillgänglighetsfunktionerna i PDF/UA-specifikation.
För att uppnå målet om tillgänglig PDF eller tillgänglig HTML
krävs vanligtvis specialverktyg och färdigheter;
se mer om det nedan.
PDF är sedan 2012 anpassad för att stödja digitala offentliga tjänster
PDF har alltsedan 1993 väl tjänat många miljoner användare och
verksamheter som det globalt föredragna digitala dokumentformatet.
PDF-tekniken är idag än mer vidareutvecklad och är sedan 2012 anpassad för att
även uppfylla dagens krav på tillgänglighet för alla till digital offentlig service;
se mer under "Tillgänglig PDF" nedan.
Just nu sammanförs tillförlitligheten och robustheten i PDF-tekniken,
baserad på en sidbeskrivningsmodell med fast layout,
med smidigheten, flexibiliteten och elegansen i webb- och HTML-teknik;
i syfte att ge bästa möjliga användarupplevelse (såsom stöd för "reflow")
på varje typ av enhet och användningsfall.
Vad är tillgänglig PDF?
Ett digitalt eller elektroniskt media är tillgängligt när det är
lätt att öppna, läsa, förstå och kan navigeras av alla,
med eller utan funktionshinder.
Syftet med ett tillgängligt PDF-dokument är att se till att
alla användare, oavsett deras personliga begränsningar,
har lika tillgång till PDF-dokumentets innehåll
(eventuellt med stöd av tekniska hjälpmedel),
samt har lika möjlighet att agera på det och ta egna beslut
utan hjälp eller medverkan av utomstående.
Barriärfri tillgång till PDF-baserat innehåll utgår från
principen för universell design/utformning.
God design för digital tillgänglighet för alla säkerställer att ingen
efterföljande anpassning krävs till en viss målgrupps behov.
Obs!
Det knepiga med digitalt tillgängliga respektive otillgängliga
PDF-dokument är att de, i de flesta fall ser likadana ut.
De är med andra ord ofta visuellt identiska.
Därför är det nästan omöjligt för de flesta användare att
avgöra om PDF-filen de tittar på är en tillgänglig PDF
genom att enbart betrakta dess fysiska utseende.
WCAG-rekommendationerna om tillgänglighet för alla till
digitalt webbinnehåll betonar nödvändigheten av god
visuell och redaktionell design.
Digitalt tillgänglig PDF (enligt PDF/UA) handlar dock inte om
visuell eller redaktionell design utan om att med hjälp
av gällande digitala tillgänglighetstandarder definiera
en intern teknisk beskrivning av PDF-dokumentets innehåll
så att tekniska hjälpmedel korrekt kan hantera, navigera
och återge innehållet.
Digitala tillgänglighetsstandarder.
Överensstämmelse med WCAG krävs för allt innehåll för
att en webbplats skall vara digitalt tillgänglig för alla.
För PDF-dokument krävs även överensstämmelse
med ISO-standarden PDF/UA.
Det övergripande syftet med WCAG-rekommendationerna
respektive PDF/UA-standarden är att underlätta skapandet av
digitalt tillgängliga webbsidor och PDF-dokument.
Webbplatser byggs tekniskt med HTML- och CSS-kod kompletterat med
digitalt informationsinnehåll av huvudsakligen dessa mediakomponenter:
- text
- bilder
- ljud
- video
- dokument och presentationsbilder, och
- grafiska illustrationer
Oavsett teknik (webb/HTML, text, .png, .jpeg, mp4, PDF, .docx, .key,...)
som används för publicering av en digital webbaserad tjänst
måste den använda mediatypen vara publicerad i en form
så att den är tillgänglig för alla i samhället.
Webbplatsägare hänvisar ofta till:
- "Vi fokuserar på att göra det HTML-baserade innehållet tillgängligt".
- "Vi prioriterar ordinarie verksamhet"
- "Att tillgänglighetsanapassa webbplatsen med alla dokument
kräver för mycket tid och arbete/oskäligt betungande,
vi har inte budget för det"
- "Vi har inga besökare med funktionsvariation på vår webbplats"
- "Vi tänker göra det när vi bygger om vår webbplats nästa gång
(dvs, vid obestämd tidpunkt långt in i framtiden)"
Men enligt EU:s webbtillgänglighetsdirektiv, som är teknikneutralt,
är det inte längre en giltig ursäkt för en webbplatsägare att på sin
webbplats fortsatt publicera otillgängliga PDF-dokument.
DIGG anger att "oskäligt betungande" är en undantagsbestämmelse;
d.v.s. ett inte acceptabelt skäl för en myndighet att låta bli att
tillgänglighetsanpassa myndighetens otillgängliga dokument.
För att säkerställa obegränsad tillgång till PDF-baserad information
i alla avseenden måste PDF-filer uppfylla vissa krav.
Detta gäller även de fall då man konverterat webbplatsinnehåll
(såsom webbsidor, artiklar, bloggar, etc.) till PDF som sedan
i sin tur publiceras eller delas med andra.
Tillgänglighetsstandarder säkerställer att även PDF-dokument
fungerar bra med skärmläsare och andra tekniska hjälpmedel.
För att ett PDF-dokument skall anses vara digitalt tillgänglig måste
det åtminstone uppfylla tillgänglighetsstandarden ISO PDF/UA och
tillämpliga delar av W3C/WCAG 2.x AA rekommendationerna
(och i USA, ADA och Section 508).
För filer som baseras på PDF-teknik definieras
universell tillgänglighet sedan 2012 av:
En framgångsrik e-förvaltning förutsätter att all digital
myndighetsinformation är tillgänglig för alla medborgare
- framgången är då beroende av "tillgänglig PDF",
dvs att även innehållet i PDF-dokument är tillgängligt för alla:
WCAG och PDF/UA kompletterar varandra.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
är de internationellt erkända riktlinjerna för tillgänglig webb.
Många nationella eller överstatliga bestämmelser (t.ex. på EU-nivå)
om tillgängligheten hos webbplatser hänvisar till WCAG.
WCAG-rekommendationerna betonar god visuell och redaktionell webbdesign.
All information på en webbplats måste vara tillgänglig för alla baserat på
fyra huvudprinciper som anger att innehållet måste vara "UHBR" ("POUR"):
- Uppfattbart,
- Hanterbart,
- Begripligt, och
- Robust
PDF/UA är ett nödvändigt komplement, inte ett alternativ, till WCAG.
PDF/UA är förenlig med WCAG, men är långt mer tekniskt specifik,
och ger en tydligare bekräftelse på att ett visst PDF-dokument
uppfyller höga krav på digital tillgänglighet.
Överensstämmelse med PDF/UA är viktigt för digital tillgänglighet för alla.
PDF/UA definierar de tekniska krav som måste beaktas för att
PDF-dokument skall vara tillgängliga för alla i samhället;
med eller utan funktionsvariation.
PDF/UA-standarden specificerar HUR relevant PDF-innehåll
(såsom semantiskt innehåll, textinnehåll, bilder,
formulärfält, kommentarer, bokmärken och metadata)
skall användas i PDF/UA-kompatibla dokument.
Ett väl strukturuppmärkt ("vältaggat") PDF-dokument är en
förutsättning för att göra innehållet tillgängligt för alla
samt för att tekniska hjälpmedel som skärmläsare
skall fungera för personer med funktionsvariation.
En annan fördel är att sökmotorer (SEO) lättare hittar
information i dokument som är vältaggade.
Även automatiserad extrahering av information-/texinnehåll ur
PDF-dokument är lättare att utföra med vältaggade PDF-dokument:
Otillgänglig PDF vs tillgänglig PDF
Relationer och beroenden mellan
PDF, PDF/UA, WCAG, användbarhet och tillgänglig PDF.
Att uppfylla tillgänglighetskraven för PDF är som en "bergsbestigningsexpedition".
För att nå ett högre liggande läger krävs att expeditionen nått lägre läger.
Det börjar med PDF (Läger 1), via universellt tillgänglig PDF (Läger 2),
relevanta tillgänglighetsdelar av WCAG (Läger 3) och användbar PDF (Läger 4),
till bergstoppen, en PDF som är användbar och tillgänglig för alla användare:
- Läger 4: Användbarhet
- Läger 3: WCAG - Web Content Accessibility Guidelines, ISO 40500
- Läger 2: PDF/UA - Universellt tillgänglig PDF, ISO 14289
- Läger 1: PDF - Portable Document Format, ISO 32000
PDF-dokument som överensstämmer med PDF/UA
är universellt tillgängliga för alla.
För att skapa ett dokument som är så tillgängligt som möjligt för alla,
måste man fokusera på alla potentiella användargrupper och deras behov.
Man skall aldrig ge efter för frestelsen att optimera ett
PDF-dokument för en specifik användargrupp.
Konsekvensen av detta kan bli att ett sådant dokument då är
mycket lätt att konsumera för just den gruppen av användare,
samtidigt som det kan vara mer till nackdel än fördel för andra användare.
Viktigt!
Hur väl ett PDF-dokument är "tillgängligt för alla"
beror på hur dokumentet är skapat.
Nivån av tillgänglighet enligt gällande tillgänglighetsstandarder
bestäms både av utförandet av dokumentets redaktionella innehåll
OCH av dess interna tekniska struktur.
Ofta försummas denna insikt av många, vilket kan leda till betydande
problem när det gäller möjligheten att åtgärda otillgängliga dokument.
Digitala dokument som tillhandahålls för nedladdning på en webbplats
omfattas även de av WCAG och måste uppfylla de tillämpliga kriterierna
för att överensstämma med WCAG (nivå A, AA eller AAA).
Det är definitivt bäst att först genomföra en redaktionell tillgänglighetskontroll
av design och innehåll enligt WCAG-rekommendationerna.
PDF-dokumentets redaktionella innehåll måste WCAG-anpassas
innan det testas med avseende på att uppfylla PDF/UA,
de tekniska kraven för "tillgänglig PDF".
Men, enbart WCAG:s rekommendationer är inte tillräckliga
för att skapa en universellt tillgänglig PDF.
Obs!
För den tekniska implementationen av tillgänglig PDF
krävs även överensstämmelse med ISO-standarden PDF/UA;
en PDF-fil kan samtidigt uppfylla både WCAG och PDF/UA.
En PDF/UA-kompatibel PDF kan vara precis lika
tillgänglig som en WCAG-kompatibel webbplats.
En lyckad validering av ett PDF-dokument gentemot
PDF/UA och WCAG 2.x AA, kräver alltid att PDF-dokumentet
klarar minst två typer av tester innan det publiceras eller
delas med andra:
- ett programmatiskt syntaktiskt test,
som kan utföras av en pålitlig programvara, och
- ett interaktivt semantiskt test,
manuellt utfört av en människa.
Framgångsrik barriärfri tillgång till innehåll i PDF-dokument beror
inte enbart på PDF/UA-kompatibla dokument, det kräver även
PDF/UA-kompatibla program och tekniska hjälpmedel:
- ett PDF/UA-kompatibelt dokument,
(enligt standarder och riktlinjer)
- ett PDF/UA-kompatibelt PDF-visarprogram (PDF-läsare),
- ett PDF/UA-kompatibelt tekniskt hjälpmedel,
(såsom en "PDF/UA-klar" skärmläsare)
Vänligen observera,
W3C/WCAG säger tydligt:
Verksamheter som kräver att allt webbinnehåll endast
ska använda W3C:s publicerade tekniker har fel!
"W3C rekommenderar att det enda som krävs är att
framgångskriterierna för WCAG 2.x uppfylls."
"Grunden för att fastställa överensstämmelse med WCAG 2.x är
framgångskriteriet för en viss WCAG 2.x-standard - inte använda tekniker."
"W3C:s tekniker för WCAG 2.x-dokument är informativt
(det vill säga inte obligatoriskt, icke-normativt)."
Således, det är inte de tekniska hjälpmedlen,
inte heller populära programvaror såsom:
MS Office, Adobe InDesign, Adobe Acrobat, Google Docs, Apple iWork,...
som definierar vad som är en tillgänglig webb eller en tillgänglig PDF.
Anpassa aldrig PDF-dokument till en specifik hjälpmedelsteknik eller programvara.
Anpassa istället alltid PDF-dokument till dess digitala tillgänglighetsstandard:
Allt du behöver göra är att skapa EN version av ett PDF/UA-kompatibelt dokument,
och tillverkarna av relevanta programvaror och tekniska hjälpmedel ansvarar
i sin tur för att följa denna globala digitala tillgänglighetsstandard.
Det resulterar i EN PDF:
som alla kan använda,
oavsett funktionsförmåga och/eller behov av speciella
tekniska hjälpmedel för att kunna tillgodogöra sig
innehållet och att navigera i informationen, och
över tid behöver du bara underhålla/uppdatera ETT dokument,
istället för många olika varianter av samma dokument,
vilket sparar in många arbetstimmar.
- Dessutom, WCAG och PDF/UA helt komplementära:
- WCAG ställer krav på innehållets tillgänglighet;
- PDF/UA ställer krav som säkerställer
tillgänglighet specifikt i PDF-kontext.
Den bästa praxisen för dig som dokumentförfattare
som producerar tillgängliga PDF-filer är därmed:
- beakta WCAG:s krav när du designar och skapar innehåll;
- använda programvara som uppfyller kraven för
PDF/UA för att skapa PDF-filerna.
Barriärfrihet är även att förmedla digital information i många kanaler
Efterfrågan på allmänt tillgänglig information är
inte begränsad till behovet hos funktionshindrade.
Innehåll måste nu också genereras och
göras tillgängligt så intelligent som möjligt.
Det inkluderar även språket (begriplighet, syntax, flerspråkighet).
Det krävs att informationen i digitala dokument med meningsfullt innehåll
kan utvinnas och länkas efter önskemål, till exempel för att utföra
mycket komplex och målinriktad informationsforskning:
PDF på små skärmar / mobiltelefoner
PDF använder en sidbeskrivningsmodell baserad på
förutsättningarna för en fast layout och utvecklades
under en tid där dokumenten uteslutandes visades
på stationära bildskärmar eller skrevs ut.
Tillkomsten under senare år av mycket mindre skärmar,
och skärmar av varierande storlekar, innebar en mängd utmaningar,
och möjligheter, för PDF-paradigmet.
Den globala IT-industrin och den globala PDF-industrin implementerar
just nu innovativa lösningar (ex.vis Adobe Liquid Mode för Acrobat Mobile)
som löser denna utmaning:
Intressant?