NewFormat logo

OpenFormat logo
Ingår i NewFormat AB portal
Swedish Flag   UK Flag
OpenFormat     Produkter och tjänster     Erbjudanden / Kampanjer / Priser     Guider och datablad
Kontaktformulär     Hem/NewFormat


NetCentric Technologies - CommonLook - Company Logo

CommonLook
PDF Accessibility: Problem Solved

Lösningar för tillgänglig PDF
som uppfyller gällande tillgänglighetsstandarder:
ISO 14289-1 (PDF/UA),
W3C/WCAG 2.0/2.1,
U.S. Section 508 och U.S. HHS.




Accessibility - Ikon

Tillgänglig PDF


En PDF/UA-kompatibel PDF kan vara precis lika
tillgänglig som en WCAG-kompatibel webbplats




CommonLooks tillgänglighetsprogram i fem faser
Five-Phase Accessibility Program


NetCentric Technologies, CommonLooks tillgänglighetsprogram i fem faser - Bild



CommonLook verktyg, support och tillgänglighetsprogram i fem faser
säkerställer bästa användningen av kundens investeringar i tillgänglig PDF.

    CommonLook tillhandahåller en komplett uppsättning programvaruverktyg designade
    för att vara en del av ett övergripande program för att skapa tillgängliga dokument.

    Dessa verktyg, kombinerat med implementering, installation och support, utgör ett
    omfattande tillgänglighetsprogram i fem faser, Five-Phase Accessibility Program,
    som när det används som avsett, leder fram till att skapade PDF-dokument
    uppfyller gällande tillgänglighetsstandarder.


    Problemet med traditionella åtgärdsinsatser för att skapa tillgängliga
    PDF-dokument är att de ofta inte är en del av den ursprungliga
    skapandeprocessen utan något som läggs till i efterhand.

    En sådan "vagn före hästen" attityd resulterar i oåtkomliga dokument av många skäl,
    inklusive brist på tid, resurser och den förståelse som krävs för att skapa
    tillgängliga och standardkompatibla PDF-dokument.

    Tillsammans hjälper CommonLooks verktyg, support och tillgänglighets-
    program i fem faser kunder att få bästa möjliga nytta av sin investering
    för att skapa tillgänglig PDF; och därmed sätta "vagnen framför hästen".




CommonLooks tillgänglighetsprogram i fem faser - Detaljer


    Detta program hjälper kunder att skapa tillgängliga PDF-dokument
    som uppfyller gällande tillgänglighetsstandarder.

    CommonLooks verktyg för att skapa tillgänglig PDF
    uppfyller behoven hos de flesta organisationer.
    Med rätta operativa förändringar kan dessa verktyg även bidraga till att
    förbättra organisationers egen förmåga att skapa tillgängliga PDF-dokument.

    En process för att skapa tillgängliga dokument är bara hållbar när den blir norm.
    När processen integreras med övriga interna processer bidrager verktygen
    till att det blir enklare att hantera och monitorera arbetet över tid.


  • Fas 1 - Kartläggning av behov och planering

  • Det första steget till skapa dokument som är tillgänglig börjar
    med att bestämma ett arbetsflöde som passar organisationens mål.

    Det hjälper dig att besvara dessa frågor:

    • Hur testar man att dokumenten är tillgängliga?

    • Hur testas den egna webbplatsens dokument med avseende på tillgänglighet?

    • Hur hanteras interna dokument,
      inklusive HR-dokument som distribueras till anställda och nyanställda?

    Så här kommer du igång:


  • Fas 2 - Åtgärda befintligt innehåll

  • Efter Fas 1 bör organisationen ha en plan och
    en lista över dokument som behöver åtgärdas.
    Åtgärder bör börja med de filer som har högst prioritet,
    är mest använda eller senast skapade och därefter arbetar
    man bakåt med övriga dokument för att slutföra projektet.


    Så här kommer du igång:

    • CommonLook Remediation Service

    • Om listan över upptäckta dokument och kraven för efterlevnad
      är för mycket för organisationens interna kapacitet att hantera,
      finns alltid möjlighet att få extern hjälp med att åtgärda filerna;
      "tillgänglig PDF som tjänst".


    • CommonLook PDF

    • För manuellt åtgärdande av PDF i volym,
      CommonLook PDF är verktyget att använda.
      CommonLook PDF skapar tillgänglighetsrapport och
      tar en organisation steg för steg genom åtgärdsprocessen.


    • CommonLook Dynamic

    • För vissa dokument som skapats av elektroniska system,
      såsom fakturor, utdrag och liknande innehåll och som genererats
      från databaser kan automatiserade lösningar implementeras.


  • Fas 3 - Integrera tillgänglighet i
    dokumentutvecklings- och testprocesser

  • Den primära komponenten i Fas 3 är att främja vikten av
    tillgängliga dokument inom organisationen,
    så att ingen lägger till ytterligare innehåll som är otillgängligt.

    Tillgänglighet måste vara en del av verksamhetsstrategin och måste
    planeras för att ingå när nya dokument och webbinnehåll skapas.

    Detta interna initiativ för tillgänglighet måste omfatta
    tillgänglighetsutbildning för alla som skapar innehåll,
    inklusive designers, författare, utvecklare och testare:

    • Begrepp

    • Standarder

    • Hur man skapar tillgängliga dokument i praktiken

    • Testning och verifiering

    • Skapande av interna processer och standarder
      för innehållsskapande, tillgänglighetstestning och
      användande inom organisationens hela digitala tillgångar.

    Så här kommer du igång:

    • CommonLook Office

    • CommonLook Office skapar tillgängligt PDF-innehåll
      inifrån MS Word och PowerPoint.

      CommonLook Office är utformat för att användas av alla och
      gör det enkelt att skapa PDF-innehåll som är tillgängligt.


    • CommonLook PDF

    • CommonLook PDF installeras vanligtvis på ett mindre antal datorer
      för de användare (oftast "PDF- / tillgänglighetsexperter")
      som behöver ett kraftfullt åtgärdsverktyg.


  • Fas 4 - Utbildning

  • Programmets Fas 4 fokuserar på utbildning i bred skala.

    Utbildning i tillgängliga dokument sker i många former.

    • Organisationsomfattande utbildning.
      Ökar medvetenheten om krav på tillgänglighet och
      informerar medarbetare om policy och juridiska krav

    • Omfattande utbildning.
      Förbättra intern kapacitet för att internt åtgärda och tillhandahålla
      omfattande utbildning i att skapa och producera tillgängligt innehåll.

    • "Train-the-Trainer"-program.
      Bygg intern kunskap inom avdelningar och team
      så att det finns tillgänglighetsexperter inom varje avdelning.

    • Kvalitetssäkring.
      Utveckla en QA-process som granskar innehåll
      innan det distribueras eller publiceras.


  • Fas 5 - Fortlöpande övervakning av efterlevnad

  • Tillgängliga dokument är normalt inte ett engångsprojekt
    med ett definierat slutdatum.
    Eftersom innehåll skapas, redigeras och ersätts kontinuerligt,
    är det bättre att hantera efterlevnad av dokumenttillgänglighet
    som en pågående process som aldrig slutar.

    Monitorering av efterlevnad är mångfacetterad och varje organisation
    kommer att göra det på olika sätt. Vissa har föreskrifter som kräver
    publicering av tillgänglighetsstatus på sina webbplatser.

    För andra organisationer varierar frekvensen för pågående revisioner och
    manuella kontroller, men experter rekommenderar att man använder sig av
    "best practices" för att föregripa legala krav på mer omfattande åtgärder.

    Samma verktyg som vi rekommenderar i Fas 1 är vad vi rekommenderar
    för monitorering och kvalitetssäkring (QA).
    Även om Clarity och PDF Validator har olika funktioner, används de ofta
    tillsammans för att validera webbplatser eller individuellt innehåll.

    Rapporter genererade av CommonLook Clarity visar till exempel vilka PDF-filer
    som har åtgärdats med CommonLook PDF eller skapats med CommonLook Office,
    och markerar dem som tillgängliga och kompatibla.

    Om CommonLooks verktyg implementeras med det korrekta arbetsflödet,
    kommer rapporterna som skapas när CommonLook Clarity skannar en
    webbplats eller filer visa om filerna är kompatibla.
    Om fel arbetsflöde implementeras bör dokumentskaparna få
    utbildning i hur man löser problem innan de blir en större fråga.

    Clarity genererar detaljerade tillgänglighetsrapporter och bör ställas in att
    köra månatliga genomsökningar så att problem kan identifieras och åtgärdas.

    En annan rekommendation är att skapa en process för publicering av
    webbinnehåll där medarbetarna tvingas utföra kvalitetssäkring av
    dokumenten med avseende på tillgänglighet innan publicering.


    Så här kommer du igång:

    • CommonLook Clarity

    • Skanna webbplatser eller dokumentmappar
      bakom en brandvägg m.a.p. tillgänglighet.


    • CommonLook PDF

    • Testa och åtgärda enskilda filer m.a.p. efterlevnad av tillgänglighet.


    Se flera detaljer i detta white paper:

    CommonLook Five-Phase Accessibility Program:
    - Program Implementation Guide


    Intressant?

    Kontakta NewFormat angående CommonLook Five-Phase Accessibility Program


För mer information kontakta NewFormat


NewFormat AB
Smörblommegränd 14, SE-165 72 Hässelby (Stockholm), Sweden
tel:+46 (0)70 631 53 01

All content © copyright 2008-2024 NewFormat AB. All rights reserved.
All product names, trademarks and registered trademarks
are property of their respective owners.


NetCentric Technologies - CommonLook - Company Logo
CommonLook tillgänglighetsprogram i fem faser