Publiceringsalternativ för mobila appar
Publicering för allmänheten i app-butiker (App Stores)
Publicering via app-butiker är det vanligaste sättet att distribuera app-program.
Man kan antingen publicera gratis-appar (även kallade "fria appar") eller betal-appar.
Gratis-appar kan distribueras utan extra avgifter till app-butikerna
(dvs bortsett från avgifter för deltagande i deras olika Developer Program).
För betal-appar tar de cirka 30% av intäkterna.
Publicering för internt bruk inom företag och organisationer
("In-House/Enterprise/Private Publishing")
Användandet av lättillgängliga och dynamiska presentationer på mobila enheter ökar.
Dagens företag, skolor, myndigheter, etc. använder inhouse-publicering för att
distribuera olika typer av information och innehåll i form av appar till sina
anställdas mobila enheter.
De publicerar interna nyhetsbrev, kataloger, produktblad, återförsäljarinformation,
datablad, produktpresentationer, tekniska manualer till egna säljare och tekniker,
och även information till utvalda till kundgrupper.
Mer och mer använder företag internpublicering för att knyta tätare kontakt
med specifika målgrupper som en del av sina kundlojalitetsprogram.
Inhouse-publicering kräver ett bra content management system (CMS) där varje
enskild användarprofil endast får tillgång till den information som är viktig för denne.
Det tar säljpresentationer och kundrelationer till nästa nivå där kundupplevelsen
och förmågan att leverera dennes förväntningar är viktigt.
Publicera för allmänheten i app-butiker eller in-house/företagsinternt
Det finns olika sätt att publicera internt eller till slutna (icke-publika) målgrupper.
Det finns en stor skillnad mellan iOS och Android när det gäller in-house publicering:
- För Android är man fri att publicera vad man vill och till vem man vill.
I själva verket är det ingen skillnad på Android-plattformen mellan
en publik app och en företagsintern app. Android-appar kan
distribueras direkt till en användare eller användargrupp
via valfri (även icke-säker) webbserver.
- På iOS det vanligast att publicera via app-butiken (App Store).
Att publicera direkt till iOS-baserade enheter (iPad, iPhone) medges ej.
Genom att göra skillnad mellan publik och intern publicering och genom att
erbjuda ett speciellt utvecklarprogram, Apple Developer Enterprise Program
har Apple skapat en betydligt säkrare miljö för distribution av innehåll,
vilket är en av anledningarna till iOS har en marknadsandel av mer än
75% av företagsmarknaden och varför många företag endast tillåter
publicering på iPads och iPhones.
För internpublicering på iOS finns 3 alternativ:
- App-publicering "Ad Hoc"
Ad Hoc publicering är endast tillgänglig på iOS-enheter och avsett för testning,
men kan även användas för småskalig användning av interna appar.
Fördelen är att man kan distribuera olika testversioner av sin app på högst
100 enheter utanför app-butiken App Store; man slipper gå igenom
den ordinarie godkännandeprocessen för App Store.
Apples registreringsprocess ("provisioning procedure") för Ad Hoc kräver att
unika serienummer (UDID) för alla iOS-enheter som man vill använda i en
test förregistreras i Apples iOS Provisioning Portal; vilket i sig är en mycket
tidskrävande aktivitet och det maximala antalet enheter inom ett företag
är begränsat till 100 enheter (iPhones inom ett företag också räkna).
Endast registrerade iOS-enheter kan installera dessa Ad Hoc appar.
Obs! Varje Ad Hoc app upphör när app-utgivarens provisioneringsprofil upphör.
En annan nackdel med Ad Hoc publicering är att varje gång man vill
lägga till eller byta ut en testenhet måste man bygga om sin app.
Sammanfattningsvis: Denna lösning är i praktiken användbar endast
i de fall man publicerar till en mycket liten grupp av användare.
Obs: Twixl Publisher Trial Edition (kan användas utan kostnad)
medger att man skapar sina egna “Ad Hoc”-appar utan kostnad.
- App-publicering internt (in-house, privat, företagsinterns) med iOS
Apple ett enklare sätt för en bred intern distribution via sitt
utvecklarprogram Apple Developer Enterprise Program.
När väl ansökan om registrering till det programmet har godkänts,
får man publicera interna applikationer
(dvs. inom det egna företaget och till närstående partners - för att vara tydlig,
det är inte tillåtet att publicera den här typen av appar till allmänheten)
utan krav på registrering och hantering av mobila enheters serienummer.
Intern/inhouse-publicering för iOS liknar Ad Hoc publicering,
men det är mycket enklare att använda för distribution av två anledningar:
- det finns ingen övre gräns för antalet mobila enheter
("ad hoc" appar tillåter max. 100st).
- man behöver inte förregistrera unika ID (UDIDs) för alla IOS-enheter.
- Publicering av iOS appar med begränsad åtkomst i app-butiker
Nackdelen med app-publicering för iOS internt (enligt ovan)
är att det juridiskt endast är tillåtet att distribuera dem
internt till företagets anställda.
Därför väljer många företag som vill publicera internt att använda sig av
publicering via app-butiker (App Stores), men med begränsad åtkomst.
När en användare laddar ner och öppnar appen, presenteras en skärmbild
för inmatning av inloggningsnamn och lösenord, dvs utan dessa
inloggningsuppgifter kan man inte se något innehåll i appen.
På så vis kan bara behöriga personer få tillgång till innehållet.
Detta tillvägagångssätt är det enklaste att använda och hantera och
fungerar för både iOS- och Android-baserade enheter.
Det är det bästa sättet att distribuera interna appar, särskilt som
man inte vet vilken typ av mobil enhet som målgruppen använder.
Att publicera internt med Twixl Publisher
Twixl Distribution Platform är en lättanvänd publiceringlösning som även kan
utökas med ytterligare funktioner med Twixl Distribution Platform Entitlement Pack.
Twixl Publisher, plus Twixl Distribution Platform och Entitlement Pack
erbjuder allt som behövs för internpublicering.
Erbjud mobila appar i molnet;
på en Twixl-baserad lagringslösning (Microsoft Windows Azure)...
... eller lagra eget multi-issue innehåll på eget konto på
Amazon S3 eller Microsoft Azure. Då har du full kontroll.
Den enda kostnaden är då programvarulicensen för Twixl Publisher.
Ingen månadskostnad och inte heller någon kostnad per nedladdning.
Vilken Twixl-prenumeration skall du välja?
Med prenumerationerna Twixl Publisher One, Four och Unlimited Multi
kan både iOS intern/inhouse-appar och app-butikappar skapas.
Twixl Distribution Platform stöder publicering av multi-issue appar.
Det valfria tillvalet Twixl Distribution Platform Entitlement Pack
erbjuder integration
av funktioner för hantering av extra förmåner/privilegier (Entitlements) samt
kategorier (Categories) i egna appar.
Med funktionerna 'Users & Groups' hanteras vem som
får tillgång till vilken typ av app och innehåll.
Med funktionen 'Categories' kan innehåll delas i olika sektioner.
För "over-the-air" distribution kan man antingen använda Twixl Publishers
inbyggda verktyg, eller så kan mn använda sitt eget MDM system
(Mobile Device Management) för att distribuera företagets appar internt.
Om man vill distribuera en Twixl-baserad multi-issue app (kiosk app),
används Twixl Distribution Platform för att hantera innehållet i denna app.
Med Twixl Publisher kan man välja att utveckla sin app i Adobe InDesign,
och skapa en app för app-butiker med Twixl Publisher Builder och
därefter ladda upp appen till app-butiksportalerna.
Efter viss tidsperiod (från en dag till ett par veckor), får man besked
om appen är godkänd eller inte, och om den är det, blir den tillgänglig
för nedladdning i appbutikerna.
Med Twixl Publisher One, Four eller Unlimited Multi kan man för
endast EN årsprenumeration skapa ett obegränsat antal
single-issue appar för app-butiker.
Med Twixl Publisher One, Four eller Unlimited Multi kan man för
endast EN årsprenumeration skapa en, fyra, eller ett obegränsat antal
multi-issue enterprise-appar.
|