Myndigheten för digital förvaltning (DIGG, www.digg.se)
publicerar sedan många år systematiskt på sin webbplats,
i sina övriga kanaler, och i myndighetsdokument,
följande osanna och helt felaktiga påstående om
PDF-baserade e-fakturor:
"Är PDF en e-faktura?
Nej, en PDF-faktura är inte en e-faktura.
Enligt föreskrifter till Förordning (2003:770) om
statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte
är en faktura som utfärdas, översänds och
tas emot i ett strukturerat elektroniskt format som gör det
möjligt att behandla den automatiskt och elektroniskt.
En PDF-faktura uppfyller inte dessa krav och kan därmed inte
räknas som en e-faktura enligt e-fakturalagen."
För mer detaljer se:
Fakta är att sedan många år erbjuder
- ISO-standard 19005-3:2012 ("PDF/A-3"), och
- ISO-standard 19005-4:2020 ("PDF/A-4f")
- i kombination med bilagor i XML-format
just de grundegenskaper och den funktionalitet som efterfrågas
för att möjliggöra e-fakturering enligt EN 16931.
PDF- och XML-baserade e-fakturor,
såsom ZUGFeRD (Tyskland) / Factur-X (Frankrike),
kan skapas/utfärdas, översändas och tas emot i ett
strukturerat elektroniskt format som kan behandlas
automatiskt och elektroniskt och de uppfyller därmed
den europeiska standarden EN 16931.
Både ZUGFeRD och Factur-X är generellt
lämpliga format för utbyte av e-fakturor mellan
myndigheter/offentlig förvaltning,
företag/leverantörer och konsumenter.
Andra EU-länder accepterar helt dessa egenskaper och
implementerar nu PDF-baserad e-fakturering enligt EN 16931
mellan offentlig förvaltning, företag och konsumenter.
Dessutom,
e-fakturering enligt den av DIGG föreskrivna tekniken för
e-fakturering, Peppol, är uttryckligen endast avsett för
e-fakturering från/mellan myndigheter,
företag och andra verksamheter.
Peppol är inte utformat/avsett för e-fakturering
gentemot privata konsumenter.
Därför är en människoorienterad e-fakturarepresentation en
helt nödvändig förutsättning för ett framgångsrikt införande av
EU:s tillgänglighetsdirektiv 2025 i Sverige.
Då behöver även enskilda personer/konsumenter kunna
ta emot, läsa och hantera inkommande e-fakturor från
myndigheter, företag och andra verksamheter.
PDF-baserade e-fakturor
(baserade PDF/A-3 eller PDF/A-4f med XML-bilaga)
är den tekniska lösning som redan idag säkerställer och
möjliggör just detta för enskilda personer/konsumenter.
DIGGs ogrundade påståenden står i skarp kontrast mot fakta:
PDF-baserade e-fakturor utförda med modern PDF/A- och XML-teknik
är godkända i bl.a. Tyskland och Frankrike tack vare att de
de facto fullt ut uppfyller kraven på att utgöra ett
"strukturerat elektroniskt format" som kan
"behandlas automatiskt och elektroniskt"
enligt den europeiska standarden EN 16931.
Det är uppenbart att DIGG har inte ens brytt sig om att närmare
ta reda på vilka krav modern PDF-teknik uppfyller utan enbart
baserar sitt påstående på egen okunskap.
Vi kräver ett trovärdigt svar ifrån DIGG på följande fråga:
Dessvärre har DIGGs osanna påståenden dessutom bidragit till
att andra myndigheter och aktörer påverkats att okritiskt
återpublicera samma felaktiga budskap på sina webbplatser
och i sociala kanaler.
Som svensk expertmyndighet för e-fakturering känner DIGG
naturligvis mycket väl till att EN 16931 är helt teknikneutral.
Däri förordas eller rekommenderas ej någon viss
bakomliggande teknik för e-fakturering,
däri krävs endast att vald e-faktureringsfunktion/-tjänst
uppfyller EN 16931.
"Svensk lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till
följd av offentlig upphandling" (den s.k. e-fakturalagen),
som gäller sedan 1 april 2019, är likaså teknikneutral:
- "2 § - Med elektroniska fakturor avses i denna lag fakturor
som utfärdas, översänds och tas emot i ett strukturerat
elektroniskt format som gör det möjligt att behandla dem
automatiskt och elektroniskt."
Vår kommentar till 2 §:
2 § - Kravet uppfylls av PDF-baserade e-fakturor utförda med
samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike);
de uppfyller dessa krav och därmed kraven i EN 16931.
- "4 § - De fakturor som en leverantör utfärdar till en
upphandlande myndighet eller enhet ska vara elektroniska
fakturor som överensstämmer med den europeiska standard
för elektronisk fakturering som Europeiska kommissionen
har hänvisat till i Europeiska unionens officiella tidning.
Trots första stycket får leverantören och den upphandlande
myndigheten eller enheten ingå avtal om att en annan
standard för elektronisk fakturering ska användas."
Vår kommentar till 4 §:
4 § - Tydliggör att vald teknik för e-fakturering
måste uppfylla EN 16931.
Kravet uppfylls av PDF-baserade e-fakturor utförda med
samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike);
de uppfyller dessa krav och därmed kraven i EN 16931.
Tillåter även myndighet och leverantör rätten att använda annan
standard och teknik för e-fakturering (än den som DIGG förordar).
Nämner ingenting om att en PDF-baserad e-faktura inte kan uppfylla
kraven för e-fakturering enligt EN 16931 (vilket DIGG påstår).
- "5 § - Upphandlande myndigheter och enheter är skyldiga att
ta emot och behandla fakturor som överensstämmer med den
europeiska standarden för elektronisk fakturering."
Vår kommentar 5 §:
5 § - Tydliggör att vald teknik för e-fakturering
måste uppfylla EN 16931.
Kravet uppfylls av PDF-baserade e-fakturor utförda med
samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike);
de uppfyller dessa krav och därmed kraven i EN 16931.
Upphandlande myndigheter och enheter är enligt 5 § uttryckligen
skyldiga att även ta emot e-fakturor som är implementerade med
annan alternativ teknik; såsom PDF-baserade e-fakturor utförda
med samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike),
så länge dessa uppfyller EN 16931.
- "6 § - Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om strukturerade
elektroniska format och övriga former för elektroniskt
översändande av fakturor."
Vår kommentar till 6 §:
6 § - Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) är
av regeringen utsedd att främja den elektroniska
inköpsprocessen inom den offentliga förvaltningen.
Som del i sitt uppdrag har DIGG utfärdat föreskrifter om
hantering av beställningar och standarder vid elektroniskt
informationsutbyte (MDFFS 2021:1).
MDFFS 2021:1, Definitioner 4 §,
hänvisar till 2 § i e-fakturalagen (ovan).
Tydliggör att vald teknik för e-fakturering måste uppfylla EN 16931.
Kravet uppfylls av PDF-baserade e-fakturor utförda med
samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike);
de uppfyller dessa krav och därmed kraven i EN 16931.
- "7 § - Den myndighet som regeringen bestämmer (i detta fall DIGG)
får besluta att förelägga en leverantör att se till att de fakturor som
leverantören utfärdar och som omfattas av bestämmelserna
i denna lag överensstämmer med den europeiska standarden
för elektronisk fakturering."
Vår kommentar till 7 §:
7 § - Tydliggör att leverantör för måste utfärda e-fakturering
som uppfyller EN 16931.
Kravet uppfylls om leverantören utfärdar PDF-baserade e-fakturor
med samma moderna PDF- och XML-teknik som tillämpas för
ZUGFeRD e-faktura (Tyskland) och Factur-X e-faktura (Frankrike);
de uppfyller dessa krav och därmed kraven i EN 16931.
DIGG har inte getts mandat av regeringen att förhindra leverantör
att i sin affärsverksamhet med svenska myndigheter använda
alternativ teknik för e-fakturering.
Således har leverantören rätt att utfärda PDF-baserade e-fakturor
som överensstämmer med den europeiska standarden
för elektronisk fakturering - EN 16931.
Därmed faller helt det av DIGG publicerade och osanna påståendet
om att e-fakturering inte kan baseras på PDF-teknik.
DIGGs favoriserande av viss specifik teknik för e-fakturering
enligt EN 16931 och spridande av irrläror måste upphöra!
DIGG är naturligtvis välkommen att ifrågasätta både
PDF-teknik eller annan teknik, men det är inte ok att som utsedd
svensk expertmyndighet göra det med helt osanna påståenden,
år efter år, om att PDF-baserade e-fakturor inte kan uppfylla
kravet på att utgöra ett strukturerat elektroniskt format.
DIGG må ha andra preferenser och må ha varit den drivande
aktören vid valet av teknik, den s.k. "Peppol-infrastrukturen",
för teknisk implementering av e-fakturering mellan
myndigheter i Sverige.
Vi vill dock på denna punkt påminna DIGG om att den
europeiska standarden EN 16931 för e-fakturering
är en helt teknikneutral standard.
Att DIGG, som svensk myndighet,
då tar sig för att föreskriva med vilken
specifik teknik vissa elektroniska tjänster
skall realiseras är helt unikt!
Det är vilseledande och inte särskilt seriöst.
Så skall inte DIGG agera i sin roll som
svensk expertmyndighet för e-fakturering,
om DIGG vill vara en trovärdig expertmyndighet!
Redan idag kan svenska leverantörer till myndigheter inom EU
använda och utföra e-fakturering baserad på modern
PDF/A- och XML-teknik tack vare att den överensstämmer med
den europeiska standarden för elektronisk fakturering - EN 16931.
Samarbetet inom EU syftar till att undanröja barriärer vid
handel av varor/tjänster och transaktioner över landsgränser.
Sverige kan förmodligen därmed inte ensidigt hindra leverantörer
i andra länder att att använda sig av PDF-baserad e-fakturering
till svenska myndigheter så länge den överensstämmer med den
europeiska standarden för elektronisk fakturering - EN 16931.
Det är dags för DIGG, tillsammans med andra
ansvariga aktörer i Sverige, att vakna upp nu!
Uppdatera er om hur modern PDF- och XML-teknik
löser digitala utmaningar inom EU och i övriga världen.
Lär och acceptera fakta om de tekniska egenskaperna
hos dokumentformatet PDF, med understandarder,
och XML-formatet, samt dessa formats förmåga att
tillsammans uppfylla EN 16931 för e-fakturering!
Vår starka rekommendation och uppmaning till DIGG:
Verka omedelbart för att fakturor som baseras på PDF-teknik
(i detta fall PDF/A-3 och PDF/A-4f, med XML-bilaga),
accepteras som erkända och godkända e-fakturaformat för
e-fakturering i Sverige helt enligt EN 16931
- precis som andra EU-länder redan gör.
Vi yrkar att DIGG:
- Agerar teknikneutralt och upphör med att
favorisera viss specifik teknik (Peppol) för
e-fakturering mellan offentlig förvaltning,
företag/leverantörer och andra verksamheter i Sverige.
- Den europeiska standarden, EN 16931, för e-fakturering
mellan myndigheter, företag/leverantörer och
andra verksamheter är teknikneutral.
- Att DIGG föreskrivit att endast Peppol-infrastuktur
skall användas för e-fakturering mellan myndigheter
är inte teknikneutralt.
- Upphör med sina påståenden om att
PDF-baserad e-fakturering inte uppfyller
kraven enligt den europeiska standarden för
e-fakturering EN 16931 genom att radera följande
felaktiga påståenden från sina webbsidor,
övriga kanaler, samt i relaterade myndighetsdokument
såsom föreskrifter och förordningar:
- "Nej, en PDF-faktura är inte en e-faktura."
- "PDF-faktura uppfyller inte dessa (EN 169312) krav och
kan därmed inte räknas som en e-faktura enligt e-fakturalagen."
- Erkänner all form av e-fakturering utförd enligt EN 16931,
således även PDF-baserad e-fakturering,
mellan myndigheter/offentlig förvaltning, företag/leverantörer,
andra verksamheter och konsumenter i Sverige:
- E-fakturering baserad på alternativ teknik,
såsom PDF/A-3 och PDF/A-4f med XML-bilaga,
uppfyller alla e-faktureringskraven enligt EN 16931.