Single-issue appar
En "single-issue" app, även kallad "standalone"/fristående,
är en typ av app där en uppdatering alltid kommer att helt
ersätta det ursprungliga innehållet.
Vanligt är att denna typ av app används för branding-ändamål,
att den skapas av kreativa byråer och att innehållet är gratis.
- Distribution av single-issue appar:
En single-issue app laddas upp som en helhet för lagring på
app-butikens servrar, och när appen har godkänts blir den
tillgänglig i app-butikerna. Därefter tar app-butikerna hand om
lagrings- och bandbreddsavgifter, oberoende av om appen laddas
ned 10 gånger, eller 1.000 eller till och med 1.000.000 gånger.
Multi-issue appar
En "multi-issue" app, eller "multi-edition", även kallad "kiosk" eller
"skyltfönster", tillåter utgivaren av appen att vid ett senare tillfälle
lägga till nytt innehåll.
Vanligt är att printförlag använder denna möjlighet för att publicera
tryckta publikationer (tidskrifter, tidningar, etc.) på mobila enheter.
Inom en multi-issue app kan varje nummer göras tillgängligt för
separat köp eller som prenumeration, vilket automatiskt ger tillgång
till alla utgåvor som blir tillgängliga inom prenumerationstiden.
Även inom en multi-issue app kan innehållet erbjudas gratis
för alla, eller utvalda, användare.
- Distribution av multi-issue appar:
För multi-issue appar behöver bara den första utgåvans basinnehåll
(t.ex. provtidningsinnehåll eller kanske ett gratis första nummer)
laddas ned från app-butikernas lagringsservrar. Alla nya utgåvor
som läggs till i efterhand måste lagras någonstans,
utanför app-butikerna.
För multi-issue appar erbjuder Twixl Publisher hantering och
lagring av app-innehåll på Twixl Distribution Plattform.
För tillgång till tjänsten måste man registrera ett konto på den
portalen, därefter hantera sitt innehåll i app-butikens portal, och
länka de olika utgåvorna till app-butikernas "i-app-köp"-funktion.
Tillgång till Twixl Distribution Platform kräver en årsprenumeration.
Obs:
För alla typer av betalappar, och för alla i-app-köp-appar och
prenumerationer via app-butiker för allmänheten
(såsom Apple App Store, Google Play och Amazon Appstore) tar
app-butikerna ut en avgift om 30% av den genererade försäljningen.
De erbjuder ett skyltfönster och hanterar betalningen från app-köparna.
Amazon kan också be om mer, beroende på hur du prissätter din app,
och förbehåller sig även rätten att göra egna justeringar av priset för
appen efter eget gottfinnande.